Spray safety on the road

NN BIVV

Crea / News

Rear view of woman walking on city street at night

Een verminderde zichtbaarheid is een van de belangrijkste oorzaken van ongevallen met voetgangers of fietsers. Dat is niet alleen zo in de donkere wintermaanden, want uit cijfers van het Belgisch Instituut Voor de Verkeersveiligheid (BIVV) blijkt dat één op de vier nachtelijke ongevallen met een voetganger of fietser plaatsvindt in juli of augustus. Verzekeraar NN biedt de zwakke weggebruikers de hele zomer lang een extra tool aan om op te vallen in het verkeer: een reflecterende spray die in het donker oplicht. De actie kadert in een sensibiliseringscampagne onder het motto ‘Safety on the road’, waarmee NN zich engageert om de veiligheid op de weg te helpen verhogen. De campagne loopt in samenwerking met ING België. JWT is het reclamebureau van dienst.

‘s Nachts zijn voetgangers en fietsers vaak niet goed zichtbaar, wat hen erg kwetsbaar maakt. Volgens recente cijfers van het BIVV gebeurt 25% van de nachtelijke ongevallen met een voetganger tijdens de maanden juli en augustus. Bij de fietsers gaat het om 13%. In de mooie zomermaanden zijn de dagen langer en worden er meer activiteiten buitenshuis georganiseerd, wat maakt dat er meer voetgangers en fietsers op de baan zijn. NN wil met deze campagne de zwakke weggebruikers zichtbaarder maken in het verkeer, waardoor die sneller opgemerkt worden.

Concreet geeft NN de hele zomer om de week tien reflecterende sprays weg via een online wedstrijd. De winnaars ontvangen ook een zelfgekozen sjabloon waarmee ze reflecterende safe ''tatoeages kunnen aanbrengen op hun kledij of rugzak.

https://www.youtube.com/watch?v=W4vJhbtJI-Y