Standard, Maes, Oona en FamousGrey vieren les Rouche’ met retro bierflesje

Design / News / Retail

Standard de Liège en Maes slaan de handen in elkaar om de fans van de Rouches dichter bij elkaar te brengen. Ze lanceren samen twee designs van een retro bierflesje, en de supporters kunnen kiezen welk exemplaar uiteindelijk geproduceerd zal worden. In een oplage van maar 30.000 flesjes wordt het een echt collector’s item. Beide flesjes zijn een ode aan de gloriedagen van Standard de Liège, toen Maes nog shirtsponsor was. Maar ook een ode aan de overwinningen van vandaag.

Het iconische shirt

Het ontwerp van een van de flesjes is geïnspireerd op het iconische shirt van vroeger, met Maes als shirtsponsor. In de jaren zeventig en tachtig schitterden vedetten zoals Eric Gerets en Michel Preud'homme in het shirt, met als resultaat een Belgische titel in 1982 en 1983. Deze overwinningen hebben een echte vriendschapsband gecreëerd tussen de spelers van toen en de fans van vandaag. “Standard de Liège is altijd een fantastische club geweest, vroeger, en vandaag,” klinkt het bij Eric Gerets. Met het truitje van de jaren tachtig hebben we als club fantastisch voetbal gebracht en geweldige overwinningen behaald. Ik ben vereerd dat de club en Maes nu een flesje uitbrengen als ode aan die periode.”

Rouches un jour, rouches toujours

Het andere design is een ode aan de familie van de Rouches. Die verenigt 58 fanclubs van Standard de Liège. Deze devotie voor de club creëert een sterke band onder de fans, want eens een Rouche, altijd een Rouche. Christian Piot weet als geen ander hoe belangrijk supporters zijn voor een club. Hij heeft gedurende heel zijn carrière bij Standard de Liège gevoetbald. “De fans zijn het kloppende hart van onze club, en ik ben dan ook enorm trots om het design van de ‘Rouche un jour, rouche toujours’ te mogen voorstellen.”

“Het is momenteel niet gemakkelijk voor onze fans die niet voor de Rouches kunnen komen supporteren in het stadion. We willen ze dan ook een hart onder de riem steken met deze campagne. Deze is alleen maar mogelijk dankzij het partnerschap met Maes en is een uiting van onze creativiteit. We zullen de supporters verwennen met een gratis, iconisch flesje eens ze terug naar het stadion mogen komen,” vertelt Benjamin Mignot, commercieel directeur bij Standard de Liège. Etienne Bachellier, marketingdirecteur van Alken-Maes, voegt daaraan toe: “Maes en Standard de Liège zijn partners sinds juli vorig jaar. De fans volgen momenteel hun club op de voet van thuis, maar Maes wil ze nog altijd een memorabele fan experience bieden. We blijven elkaar steunen en we willen de fans iets geven om naar uit te kijken: terug een match beleven met maten, een frisse Maes en een uniek flesje. Maten laten elkaar niet in de steek. Niet op het veld, maar ook daarbuiten niet. Echte maten, dat ben je voor het leven!”

Fans kunnen vanaf 9 februari hun stem uitbrengen voor hun favoriete flesje. Naast het limited edition flesje is er ook een meet & greet-sessie met spelers van Standard de Liège te winnen. Als alles goed gaat (rekening houdend met de coronamaatregelen) krijgen de fans een gratis flesje tijdens één van de thuiswedstrijden van de Rouches, ergens later dit jaar. Dan vinden ook de meet & greet-sessies plaats. De collectorsfles zal later dit jaar ook verkrijgbaar zijn in enkele supermarkten in de buurt van Luik en bij de lokale bierhandelaar.

Credits

Client: Marianne Willems, Madieke Van Lith, Stijn Adriaenssens
Press agency: Oona: Sven Haenen, Bram Smets & Ziggy Eloot 
Creative agency: FamousGrey
Account Director: Jef Leysen 
Project Manager: Matti Verhaegen
Creatief Team: Jonathan D’Oultremont & Olivier Maquenne
Producer: Marie Libouton
Editor: Stephane Goffinet
Fotograaf: Hervé Vanderhaeghe