Stella Artois wil België heroveren

Marketing / News / Retail

Stella Artois heeft ambitieuze plannen voor 2021. De wereldbekende pils, met een Belgisch erfgoed van meer dan 600 jaar, herlanceert zich op de Belgische markt en wil zo ook de heropening van de horeca in ons land extra in de schijnwerpers zetten, zegt Julie Dejonghe, brand manager van Stella Artois.

Raar maar waar: het is 14 jaar geleden dat Stella Artois voluit op de Belgische biermarkt investeerde. Sinds de campagne ‘Mijn thuis is waar mijn Stella staat’ 14 jaar geleden bleef het opvallend stil rond Stella Artois in ons land. Daar komt dit jaar verandering in. 2021 wordt de grootschalige herlancering van Stella Artois in België met de introductie van ‘The Life Artois’ die de kleine pleziertjes van het leven verheerlijkt. De officiële aftrap van ‘The Life Artois’ werd gegeven in de Stella Artois-thuisstad Leuven, door Stella Artois-brouwerijdirecteur Alexander Soenen en burgemeester Mohamed Ridouani. Meer bepaald in De Hoorn, waar in 1926 de eerste Stella Artois - toen een kerstbier, vandaar de ster - werd gebrouwen. Zoals bekend veroverde het bier vanuit Leuven de wereld (meer bepaald 104 landen) en werd Stella Artois een icoon voor de Belgische biercultuur, zonder in eigen land veel aandacht op te eisen, de voorbije jaren. We hadden de herlancering eigenlijk moeten zien aankomen: zo kreeg Stella Artois vorig jaar al een nieuw, groen en recycleerbaar flesje. De verkoop steeg stevig meteen in de retail (+28% in volume), aldus Alexander Soenen. En Stella Artois 0,0%, in volle lockdown gelanceerd, doet het naar verluidt ook prima - de brouwer is erg karig met exacte marktaandelen.

Speciaal voor ‘The Life Artois’ gaat Stella Artois in zee met een Belgische icoon uit de muziekwereld - Axelle Red. Haar wereldberoemde nummer Sensualité wordt de soundtrack van ‘The Life Artois’. Het nummer werd voor de gelegenheid opgenomen in een akoestische versie, gespeeld door vijf leden van de Brussels Philharmonic. Het internationale karakter van Stella Artois indachtig werd de tv-spot in Londen gerealiseerd, door Blink Productions en Illustrator Stephen McNally. De volgende maanden worden wel verschillende Belgische talenten betrokken bij de activaties die eraan zitten te komen binnen de The Life Artois-campagne. Voor de PR werd alvast UPR Agency onder de arm genomen. Want inderdaad: de komende maanden zal de consument niet om Stella Artois heen kunnen. In het straatbeeld, in de retail en in de horeca: Stella Artois wil stevig uitpakken. Er komt zelfs een grote, nog geheim gehouden stunt bij de heropening van de horeca, zegt Julie Dejonghe. Deze herlancering wordt ook ondersteund met een Spotify-lijst, waarin natuurlijk 'Bluesette' van Toots Thielemans niet mag ontbreken.