Stop Darmkanker schakelt LDV United en Bepublic Group in om darmkankerspijt te voorkomen

Bijna de helft van de darmkankerdiagnoses in België komt te laat. Een opvallend cijfer, zeker als je weet dat iedereen tussen de 50 en 74 om de twee jaar een gratis stoelgangtest thuisgestuurd krijgt. Dat is een eenvoudige test die darmkanker in een vroeg stadium kan opsporen. En dat is belangrijk, want wie er vroeg bij is, heeft 90% kans op genezing.
Je zou dus weleens heel wat spijt kunnen krijgen, als je zo’n stoelgangtest laat liggen. En met die gedachte ging LDV United aan de slag. Er zijn in je leven namelijk heel wat dingen waar je spijt van kan hebben. Mag hebben zelfs. Maar je gratis stoelgangtest laten liggen? Da’s écht iets om spijt van te hebben. De boodschap van de campagne is dan ook helder. Vermijd spijt. Doe de test.
Die boodschap wordt verspreid door een aantal bekende gezichten die pal in de doelgroep vallen. Een indrukwekkend lijstje met Tom Waes, Gene Bervoets, Veerle Dobbelaere, Nic Balthazar, Mostafa Benkerroum, Bieke Ilegems, Lieven Maesschalck en Geena Lisa. Zij vertellen allemaal een verhaal waar ze spijt van hebben. Een misgelopen ontmoeting met een wereldster of eerder een jeugdzonde – ze passeren allemaal de revue. Maar hoeveel spijt de BV’s daar ook van hebben, maar niets in vergelijking met de spijt die je zal hebben als je je stoelgangtest negeert.
Om de brede bevolking bewust te maken van de harde realiteit zijn cijfers cruciaal. Met behulp van Luc Colemont dook Bepublic Group in de cijfers van het Belgische Darmkanker Register en filterde er een sterk nieuwsverhaal uit. Een verhaal dat de spijt onderschrijft. Ze zetten een persstrategie uit die het verhaal alle kans gaf om de aandacht te krijgen die het verdiende. Van paginagrote artikels in de gedrukte en online kranten, radio- en tv-interviews tot een stoel aan de Tafel Van Vier. En dat op een relevant moment: aan de vooravond van de internationale darmkankermaand. Daarmee werd de campagne officieel afgetrapt.
De portretten werden geshoot door ervaren fotograaf Evert Thiry, zelf ervaringsdeskundige. En voor wie thuis nog een stoelgangtest heeft rondslingeren: Vermijd spijt. Doe de test.
Credits
Client: Stop Darmkanker
Contact: Luc Colemont, Ishia Opgenhaffen
Agency: LDV United
Account Team: Hanne Stoppie, Yaël De Wit
Creative Director: Dries De bruyn, Stef Selfslagh
Creation: Yannick Schoch
Design: Stijn Voeten, Sandra Wulffaert
Strategy: Frieke Trompet, Thomas Eyskens
Photography: Evert Thiry, Thomas Lenaerts
Video: Evert Thiry, Thomas Lenaerts
PR: Bepublic Group
PR - strategie: Sander Vanlouwe, Liedewij Verbiest
Responsable du développement commercial et marketing H/F - Réseau des Médias de proximité (FR)
APPEL A CANDIDATURES Le Réseau des Médias de proximité recrute un.e « Responsable […]
Corporate PR Account Manager Walkie Talkie
WALKIE TALKIE IS ON THE LOOKOUT FOR A CORPORATE PR ACCOUNT MANAGER WALKIE […]
Marketing and Admissions Director - The British School of Brussels
We’re looking for a Marketing & Admissions Director to join our amazing team at The […]
Customer Engagement Strategist - Christelijke Mutualiteit
Bedrijfsomschrijving Werken bij CM, is werken met goesting. Want bij CM heb je […]