Stop it Now! en Amphion willen de zomer minder “hot” maken

Crea / News

Of het nu een warme zomer wordt of niet, valt nog af te wachten. Maar ook deze zomer zullen de vakantiefoto’s van talloze gezinnen terug online verschijnen. Daar is natuurlijk helemaal niks verkeerd mee, maar wat voor de meeste mensen onschuldig lijkt, kan voor 1 op 100 mannen echter een seksuele trigger zijn. 

Volgens Stop it Now! worstelt 1 op de 100 met seksuele gevoelens voor minderjarigen. Hoewel de meesten hiervan niet overgaan tot seksueel kindermisbruik, is het wel belangrijk hen hulp aan te reiken wanneer ze dat nodig hebben. 

Aan de hand van AI genereerde vakantiekiekjes, geflankeerd door digitale reacties die best confronterend zijn (een jongentje likt aan een ijsje en wordt becommentarieerd met “likken kan die wel” en bijpassende emoji’s), willen Amphion en Stop It Now! inzetten op preventie en het bekender maken van de hulplijn bij het brede publiek. 

Er werd dan ook bewust gekozen om in te haken op het fenomeen “sharenting”. De bijhorende reacties bij de zomerkiek­jes zijn ongepast, problema­tisch en grensover­schrij­dend, maar tegelijker­tijd niet ondenkbaar, zegt Minne De Boeck, criminologe Universitair Forensisch Centrum en projectcoördinator (Stop it Now!). “We moeten ons ervan bewust zijn dat seksueel grensoverschrijdend gedrag ten aanzien van minderjarigen nog steeds een groot probleem is. De evoluties online maken het probleem alleen maar groter. We moeten er dan ook alles aan doen om te voorkomen dat mensen een grens overgaan. Dit kan door laagdrempelige en anonieme hulp.”

De campagne werd al meteen opgepikt door de pers maar zal verder via Google, verschillende social media kanalen, DPG Media, Immoweb, Tweedehands.be en Ads & Data uitgerold worden. Tegelijk spreekt Stop it Now! in zijn campagne iedereen aan. Want, zegt de organisatie, door de boodschap van Stop it Now! te delen kan iedereen bijdragen aan de preventie van seksueel kindermisbruik: “Een social media post delen die echt een verschil maakt? DEEL (bijvoorbeeld dit artikel) en STOP seksueel kindermisbruik samen met STOP IT NOW!”

Credits:

Client: Universitair Forensisch Centrum UFC - Stop it Now!
Agency: Amphion
Media: Mindshare