Storende banners weg bij Google Chrome?

Communication / Media / News

unsplash computer headway-537308Vanaf midden februari past webbrowser Google Chrome de regels voor bannerformaten van de Coalition for Better Ads toe. Wie een niet-toegelaten formaat gebruikt, loopt het risico dat geen enkele banner op de site nog getoond wordt via Google Chrome.
De Coalition for Better Ads, een overlegorgaan van belangrijke spelers in de banneringmarkt – waaronder het IAB, adverteerdersvereniging ANA, platformen als Microsoft en Facebook, en uitgevers als News Corp en Thomas Reuters – formuleerde na consumentenresearch een overzicht van de formaten die door die consumenten als meest waardevol werden ervaren – de ‘Better Ads Standards’.
Tot op heden waren die standaarden eerder aanbevelingen, maar daar lijkt nu verandering in te komen. Vanaf 15 februari 2018 zal Google in zijn browser Google Chrome immers de advertenties op bepaalde websites niet meer tonen. Het gaat om sites die gebruik maken van formaten die niet hernomen zijn in de aanbevelingen van de Coalition for Better Ads, waarvan het ook deel uitmaakt. “Google Chrome krijgt bij wijze van spreken een ingebouwde adblocker,” zegt Steven Verbruggen, managing partner bij AdSomeNoise en voorzitter van de Expert Hub IAB International Standards van BAM. “Websites die formaten gebruiken die door de Coalition for Better Ads als storend werden bestempeld – zoals overlayers en pop-ups – zullen hiervoor gestraft worden. Geen enkele banneradvertentie op die sites zal nog via Google Chrome te zien zijn. Opgelet: ook door een foutieve technische implementatie van een a priori toegelaten formaat kan een website op de zwarte lijst belanden.”
Google maakte bekend dat het de partijen die gesanctioneerd zullen worden, op voorhand zal verwittigen. Zij krijgen 30 dagen om zich in regel te stellen. Daarbij roept BAM de uitgevers op om een aantal stappen te volgen. “Ten eerste moet je niet panikeren,” klinkt het bij Steven Verbruggen. “De Belgische markt volgt de IAB Standaarden inzake bannering goed op en die zijn in regel met die van de Coalition for Better Ads. Ten tweede kan je nagaan welke formaten niet in regel zijn (via de website betterads.org) en kan je je website pro-actief checken via het Ad Experience Report van Google. Ten derde kan je je website indien nodig aanpassen.”
Als vertegenwoordiger van het IAB in België, volgt BAM de evoluties op dit vlak op de voet via zijn Expert Hub IAB International Standards en via IAB Europe, waarvan het lid is. Naast het informeren van de markt, neemt BAM ook de taak op zich van waar nodig bij te staan. Uitgevers die met vragen rond deze materie zitten, kunnen dan ook contact opnemen via info@marketing.be. Via IAB Europe probeert BAM momenteel tot slot een aantal elementen uit de standaarden van de Coalition for Better Ads nog te verfijnen. Zo pleit het voor het toelaten van een overlayer bij een homepage takeover. BAM is er immers van overtuigd dat het om een waardevolle ad experience gaat.