StorySign en Huawei slaan brug tussen gebarentaal en geschreven taal

Communication / Crea / News

StorySignOp de Internationale Dag van Gebarentalen lanceert Huawei een korte StorySign campagnefilm waarin de Vlaamse Otto en zijn familie centraal staan. Daarmee wil Huawei meer bewustzijn creëren rond de brug die dove en slechthorende kinderen maken tussen gebarentaal en geschreven taal. Ook verschillende BV's zetten hun schouders onder het project.

Wereldwijd zijn er ongeveer 32 miljoen dove en slechthorende kinderen, waarvan negen op de tien horende ouders heeft die geen directe toegang hebben tot gebarentaal. Vele kinderen hebben daarom moeite om te leren lezen, vaak vanwege een gebrek aan middelen die de brug slaat tussen gebarentaal en geschreven taal.

De wereldbefaamde regisseur Chris Overton, die een Oscar won met ‘The Silent Child’, volgde een Vlaams gezin om vast te leggen hoe een eenvoudige app als StorySign mee kan bijdragen om de wereld van boeken te openen voor dove en slechthorende kinderen.

StorySign werd vorig jaar gelanceerd in Vlaamse Gebarentaal (VGT) en werkt heel eenvoudig: Star, het centrale figuurtje in de app, vertaalt een selectie van de meest populaire kinderboekjes naar VGT. Omdat ouders en kinderen zelf de pagina’s scannen van het boek op hun schoot, ontstaat een naadloze leeservaring in hun eigen tempo. Op die manier brengt het ouders en kinderen dichter bij elkaar via Vlaamse Gebarentaal.

StorySignOmwille van het grote succes werden er ook in België nieuwe titels aan de lokale StorySign-bibliotheek toegevoegd. In de Vlaamse Gebarentaal-versie gaat het om: ‘Dappere Max’, ‘Dribbel naar de bieb’, ‘Dribbel naar het museum’ en ‘Er zit een draak in je boek’. De toevoeging van de nieuwe titels zijn met en voor gebarentalige dove mensen gemaakt.

Opvallend: de Belgische StorySign is voor het eerst ook beschikbaar op Apple’s iOS, én in American Sign Language, de meest gebruikte gebarentaal ter wereld. Op die manier wil Huawei ervoor zorgen dat de applicatie door zoveel mogelijk gezinnen kan gebruikt worden, om nog meer dove en slechthorende kinderen te bereiken.

StorySignDe aankondiging volgt op de belofte van Huawei om te blijven investeren in StorySign en de bibliotheek van de app verder uit te breiden. Eerder dit jaar doneerde het al $500.000 aan de European Union of the Deaf om alfabetiseringsprojecten te financieren.

StorySign kan gratis worden gedownload via de Google Play Store, App Store en de Huawei AppGallery. Om de app te ontwikkelen en te promoten werkte Huawei samen met Europese en lokale organisaties waaronder Doof Vlaanderen, uitgever Penguin en animatiespecialist Aardman.