Studenten Thomas More Hogeschool lanceren jongerenmediaplatform ZooMedia

Op donderdag 17 november werd een nieuw jongerenplatform gelanceerd door studenten en docenten van de hogeschool Thomas More in Mechelen: ZooMedia. Het platform is een plek waarop studenten hun creativiteit en verhalen kwijt kunnen. Ze krijgen bovendien financiële ondersteuning dankzij de samenwerking met verschillende bedrijven. Studenten en docenten klonken tijdens de launch samen op de komst van het nieuwe mediaplatform.
ZooMedia is een nieuw online platform waarop studenten een inkijk geven in hun leefwereld. Het richt zich tot alle jongeren en toont wat zij willen zien. De mediaschool van Thomas More is de initiatiefnemer van ZooMedia, maar het wil voldoende vrijheid bieden aan alle deelnemende studenten. Docent Johan Tuyaerts, een van de ZooMedia-coördinatoren, is enthousiast over het concept: “Het is onwaarschijnlijk om te zien hoeveel talent en creativiteit hier samen op één plek is. Alleen is het jammer dat daar zo weinig mee gebeurt.” Docenten met media-ervaring en professionals uit de mediasector zullen de studenten begeleiden. “Het is voor ons een mooie kans om extra reportages te maken,” vertelt Merel Vernaeve, studente Journalistiek.
Op het platform kunnen bezoekers zich aan verschillende soorten content verwachten. Studenten kiezen zelf of ze video’s, podcasts, blogs of iets helemaal anders willen maken. Tachtig studenten uit de mediaopleidingen sloten zich aan bij ZooMedia. “Onze studenten zijn heel divers, aangezien ze uit verschillende opleidingen, jaren en soms ook verschillende culturen komen. Maar wat ze gemeenschappelijk hebben, is de nood om hun verhalen te delen,” legt Johan Tuyaerts uit.
Voor jongeren, door jongeren
Op het mediaplatform vinden bezoekers onderwerpen terug die jongeren bezighouden, van het leven op kot tot dj-battles. Ook serieuzere onderwerpen zoals relaties en mentale gezondheid komen aan bod. “Het is voor jongeren, door jongeren. Zij weten als niemand anders wat er bij jongeren leeft,” gaat Tuyaerts verder. Daarnaast zal ZooMedia met bedrijven samenwerken die hen financieel ondersteunen. Zo kunnen alle jongeren hun creatieve ideeën uitwerken. “Jongeren zijn voor veel mediabedrijven een moeilijk bereikbare doelgroep. Door samenwerkingen met hen aan te gaan kunnen we spreken van een win- winsituatie.”
Feestelijke start
Op 17 november ging ZooMedia officieel van start. Studenten en docenten kwamen samen op campus De Ham in Mechelen om het platform te launchen. Op die avond kregen de aanwezigen een voorproefje van de content op ZooMedia. Zo stelden Lotte Temmerman en Jitse Timmermans, studenten Media en Entertainment Business, hun podcastserie Hoewist met? voor. “We nodigen bekende mensen uit die een herkenbaar verhaal hebben. Veel jongeren denken vaak dat alleen zij iets voelen en ervaren, maar we willen aantonen dat dat niet zo is.” Johan Tuyaerts kijkt alvast tevreden naar de toekomst: “Het was een knaller van een openingsfeest. Vanaf nu kunnen onze studenten echt aan de slag.”
Marketing and Admissions Director - The British School of Brussels
We’re looking for a Marketing & Admissions Director to join our amazing team at The […]
Customer Engagement Strategist - Christelijke Mutualiteit
Bedrijfsomschrijving Werken bij CM, is werken met goesting. Want bij CM heb je […]
Account Manager - RMB
Wij zijn op zoek naar een Account Manager Wij zoeken een Account Manager […]
Sales Manager Digital Solutions - Ads & Data
We zijn namelijk opzoek naar een Sales Manager Digital Solutions. Ads & Data, de […]