Subaru schakelt online versnelling hoger

News / Retail

Subaru komt aanrijden met een nieuw online salesplatform. De tool is ontwikkeld op basis van een nieuw businessmodel en dient om nieuwe klanten aan te trekken en de verkoop in de Belux te stimuleren in nauwe samenwerking met het dealernetwerk. Het automerk werkte hiervoor samen met Modix, gespecialiseerd in digitale marketing en sales oplossingen.

Voortaan kunnen consumenten ook online een Subaru bestellen via de website www.subarustock.be. Het kiezen van een Subaru zou vlot moeten verlopen, aangezien de meeste veiligheidsopties al standaard aanwezig zijn en alle overige opties verweven zitten in slechts enkele uitvoeringsniveaus. Daardoor zijn eindeloze keuzemenu’s en optielijsten overbodig en kunnen klanten snel hun ideale wagen bestellen. Bij eventuele vragen en als de keuze bevestigd is, neemt een verkoopsadviseur contact op om het verdere proces te bespreken. Tot slot wordt de wagen overhandigd op een afgesproken moment en bij een dealer naar keuze.

Dealernetwerk

Luc Gyzels, PR-verantwoordelijke bij Subaru BeLux, licht de keuze voor het nieuwe salesplatform toe: “We merken al geruime tijd enkele significante trends en wijzigingen op in het consumentengedrag. Een eerste algemene trend waarmee heel wat automerken te kampen zullen krijgen, zijn de strengere eisen om wagens te mogen herstellen, waardoor het automotive landschap sterk zal veranderen. Wagens worden immers steeds veiliger waardoor er minder ongevallen gebeuren en er dus minder werk aan de carrosserie moet gebeuren. Daarnaast vereisen hybride en elektrische wagens heel wat technische kennis en hebben ze veel minder onderhoud nodig.”

“We horen soms als opmerking dat Subaru over een eerder beperkt dealernetwerk beschikt in België. Dat klopt als je dat vergelijkt ten opzichte van andere automerken, maar weldra zullen deze merken moeten gaan kiezen met welke dealers ze verder willen. In dat opzicht kan je stellen dat elke dealer in ons verkoopsnetwerk nu al klaar is voor de toekomst. Bovendien vormt het huidige dealernetwerk voor Subaru-klanten geen enkel probleem. Aangezien Subaru’s zo robuust zijn, hoef je enkel maar de naar de garage voor een onderhoud. Niets voor niets hebben we een betrouwbaarheidscore van 96 procent. En onze klanten hebben er geen enkel probleem mee om enkele kilometers verder te rijden voor die ene keer per jaar.” 

Wijzigend koopgedrag

Een tweede trend is de groeiende vraag van consumenten om wagens online te bestellen, zonder zich naar de showroom te moeten begeven. “De huidige coronacrisis zorgt voor een versnelde wijziging in dit koopgedrag. Gedurende de lockdown en de sluiting van de fysieke winkels hebben de consumenten gemerkt dat zo goed als alles online te koop is. De consument is ook meer en meer bereid om duurdere producten aan te kopen zonder deze vooraf fysiek te bekijken of uit te testen. Uiteraard is daarbij de merkbekendheid, een eerdere ervaring en betrouwbaarheid van het merk van uitermate belang. Maar met dit nieuwe online platform zijn we dus klaar om deze trends op te vangen.”

Belgische pilot         

Het nieuwe platform wordt voor het eerst uitgetest in België. Als het concept positief wordt geëvalueerd, zullen meerdere Europse landen het platform in gebruik nemen. Het nieuwe platform, dat als complementair verkoopskanaal met de dealers wordt ingezet, wordt mogelijk in de toekomst met andere modellen of exclusieve uitvoeringen uitgebreid. Ter introductie van het platform wordt de Subaru BRZ Final Edition te koop aangeboden. Dit gelimiteerd model is de meest geschikte wagen om de verkoop – zonder testrit –  via dit online platform af te handelen. Van de vijftien wagens die te koop staan, zijn er momenteel al zes verkocht. Voor datzelfde model wordt er binnenkort een campagne gelanceerd op de sociale media kanalen van Subaru, met een focus op Facebook. De campagne werd intern opgezet.