{Sum it up !} UBA Trends Day 2024: the future decoded

De UBA Trends Day 2024 vond plaats op donderdag 25 april in de ING Arena (Paleis 12) bij Brussels Expo, waar het meer dan 1.400 communicatie- en mediaprofessionals trok. Dit belangrijke evenement verkende recente trends op het gebied van branding, consumentengedrag, technologie en leiderschap.
Vijf internationale sprekers deelden hun inzichten over deze onderwerpen. Deelnemers kregen de kans om te netwerken met collega's, hun netwerk uit te breiden en te leren van best practices tijdens de keynote-sessies. Ook het PUB-team kon natuurlijk niet ontbreken!
Trends in Leadership - No rules, rules! How corporate culture drives innovation
Probeer nooit, maar dan ook nooit uw baas naar de mond te praten. En dat het tijd is om zaken radicaal anders aan te pakken, compleet eerlijk te zijn en op uw team te vertrouwen. Zeg dat Erin Meyer Amerikaans auteur en professor aan de INSEAD Business School, het gezegd heeft. In alle geval: dat is de aanpak waarmee Netflix uitgroeide van een DVD-postorderbedrijf tot de gigantische streaming supermacht die we – samen met 190 miljoen andere abonnees – nu kennen. Meyer legde tijdens deze Trends Day de wortels achter het succes van deze unieke Netflix-cultuur bloot. Staan daarin centraal: talent, openheid en vrijheid. Aan de hand van enkele dilemma’s toont ze aan dat een transparante teamcultuur leidt tot betere decision making en uiteindelijk ook een bedrijfscultuur op zich creëert. "Een geweldige werkplek begint met uitmuntende collega’s, goed willen presteren werkt aanstekelijk!"
Enkele tips:
- Verhoog de talentdichtheid: stel teams samen met uiterst bekwame mensen en vervang de minder presterende werknemers.
- Verhoog de openheid: introduceer feedback loops om een cultuur van transparantie te creëren.
- Verminder controle: voer minder controle op werknemers door om autonome besluitvorming te bevorderen.
Deze tips zijn natuurlijk niet van toepassing op elke organisatie, maar voor wie op zoek is naar meer innovatie en verfrissende inzichten geldt maar één ding: no rules rules.
Trends in Technology - How ArtiFIcial Intelligence helps building brands
Pieter Abbeel, specialist in artificiële intelligentie, ondernemer en hoogleraar aan de Universiteit van Californië, had het natuurlijk over... artificiële intelligentie. Abbeel besprak de recente vooruitgang van AI, met een focus op het genereren van content, biologische toepassingen, gepersonaliseerde aanbevelingen, en marketing- en klantenservicegebruik. De hoogleraar erkende echter ook uitdagingen, zoals problemen met chatbots die onjuiste informatie kunnen verstrekken.
Trends in Consumer Habits - Shattering the Crystal Ball: How Consumer Trends Shape 2024 and Beyond
Livia Fioretti is director of trend methodology bij TrendWatching, een autoriteit op het gebied van consumententrends. Ze deelde met het publiek enkele waardevolle inzichten voor marketeers die willen inspelen op consumententrends om de concurrentie voor te blijven. Opvallende trend: mensen zijn steeds vaker op zoek naar tools die helpen deconnecteren. Denk aan de komst van de ‘Boring Phones’ van Heineken en Bodega, ontstaan vanuit het geloof dat ons sociale leven meer te bieden heeft wanneer er minder op onze telefoon staat. Eén ding is zeker: merken die de tand des tijds willen doorstaan, werken beter aan hun merkloyaliteit. Dat dat ook op een verrassende manier kan bewijst een case van Decathlon, in Canada, dat korting geeft aan klanten met een geldig bewijs van fietsendiefstal. "Purchase is not the end point," klinkt het duidelijk. Andere trends: de opkomst van de kenniseconomie (zoals de workshops bij retailer Colruyt) en de nood aan escapisme aan de hand van meeslepende ervaringen.
Trends in Branding - How to win the race to relevance
Swiftie of niet: keynote speaker Ken Hughes overtuigde vriend en vijand van de kracht van Taylor Swift, de popzangeres die erin slaagde van zichzelf een merk te maken waarbij Beyonce, Lady Gaga en Madonna verbleken. Wat kunnen marketeers van haar leren? Want maak u geen illusies: haar succes is geen toevalstreffer. De manier waarop zij haar fans aan de borst drukt toont hoe elk merk connectie kan en moet leggen met de consument. Hughes illustreerde dit met voorbeelden van hoe Swift haar fans betrekt, zoals het volgen van hun sociale media om hen gepersonaliseerde ervaringen te bieden, en benadrukt daarbij belang van authenticiteit, kwetsbaarheid en het creëren van intimiteit tussen merk en klant.
Trends in Customer Engagement - The 5 levels of customer connection
Jesús Cochegrús Jaime, CEO van eMotion Interactive en een expert op het gebied van kunst, technologie en UX, benadrukte het belang van aanpassing aan een snel veranderende wereld, gekenmerkt door wereldwijde gebeurtenissen zoals de coronacrisis, inflatie en de opkomst van generatieve kunstmatige intelligentie.
Cochegrús liet zien hoe bedrijven moeten navigeren in deze complexe omgeving. Hij identificeerde drie belangrijke pijlers om verbinding te maken met klanten:
- Het begrijpen van klanten: hun behoeften en verwachtingen kennen.
- Verbinding maken via boeiende verhalen: het creëren van meeslepende verhalen voor klanten.
- Disruptief en innovatief zijn: opvallen met creativiteit.
Cochegrús beschreef ook vijf niveaus van verbinding met klanten:
- Functioneel: aan specifieke behoeften voldoen.
- Aantrekkelijk: aantrekkelijke kenmerken toevoegen
- Ervaring: aangename ervaringen bieden.
- Gemeenschap: een gevoel van gemeenschap creëren.
- Identiteit en waarden: wanneer het merk een deel wordt van de persoonlijke identiteit van klanten.
Een terugblik op deze dag? Bekijk zeker de aftermovie. Je kan ook alle opnames van de presentaties herbekijken via de Trends Day website tot en met 25 juli 2024.
UBA bedankt graag moderator Steven Van Belleghem, host ianka Fleerackers en alle sprekers. Daarnaast dankt het Bruno Schaubroeck en deze eventpartners: Bpost, JCDecaux, Jacobs Douwe Egberts, La Lorraine Bakery Group, Lotus Bakeries, Spadel & Framery.
Responsable du développement commercial et marketing H/F - Réseau des Médias de proximité (FR)
APPEL A CANDIDATURES Le Réseau des Médias de proximité recrute un.e « Responsable […]
Corporate PR Account Manager Walkie Talkie
WALKIE TALKIE IS ON THE LOOKOUT FOR A CORPORATE PR ACCOUNT MANAGER WALKIE […]
Marketing and Admissions Director - The British School of Brussels
We’re looking for a Marketing & Admissions Director to join our amazing team at The […]
Customer Engagement Strategist - Christelijke Mutualiteit
Bedrijfsomschrijving Werken bij CM, is werken met goesting. Want bij CM heb je […]