Te voet of met de fiets? Gepaste kledij met Air en AWSR

Crea / News

Zodra de klok wintertijd slaat, worden we geconfronteerd met een plotselinge daling van het lichtniveau tijdens de spits. Dit gebrek aan zichtbaarheid in druk verkeer, onvoorspelbaar weer en waakreflexen die nog moeten worden aangeleerd, verhoogt het risico op ongevallen en maakt voetgangers kwetsbaar. Dit is vooral het geval in de weken na de tijdsverandering en gaat de hele winter door. Om ons hiertegen te wapenen, maakte Air een tv-spot met de enige persoon ter wereld die nog een mening mag hebben over onze kledingstijl: de uitsmijters. 

Een tv-film van 45 inch, posters en video's op sociale netwerken, geactiveerd door AWSR, roepen mensen op om zichzelf zichtbaar te maken als het donker is, zodat ze zich veilig kunnen verplaatsen. "Was je echt van plan om zo uit te gaan?" is een zin die we allemaal al honderd keer hebben gehoord voordat we door de deur stapten, klaar voor een avondje uit. En als het niet onze ouders waren, aarzelden de uitsmijters zelf niet om ons een afkeurende blik te geven voordat ze ons afwezen.
In hun nieuwe bewustmakingscampagne creëren AWSR en Air dus een compleet nieuw soort sorteerder die je niet naar buiten laat... zonder zichtbare kleding. Het is een leuke manier om zwakke weggebruikers (voetgangers en fietsers) bewust te maken van het belang van reflecterende kleding en om automobilisten aan te moedigen waakzamer te zijn, vooral in deze tijd van het jaar. Want een goede outfit is alleen nuttig als je hem tot de volgende ochtend kunt dragen. Gebrek aan zichtbaarheid heeft ook invloed op fietsongevallen. Hoewel het aantal aanrijdingen en fietsslachtoffers daalt in vergelijking met de lente- en zomermaanden, neemt de ernst van de ongevallen aanzienlijk toe. Op piekmomenten in november zijn ongevallen met fietsers gemiddeld 47% ernstiger dan in oktober.

CREDITS  

Client : Agence Wallonne pour la Sécurité Routière (AWSR)

Contacts : Elodie Guidet, Audrey Louis, Jean-Philippe Lombardi

Agency : Air Brussels

CD : Air Creative Council

Creation : Anouk Lemm, Edouard Coune, Arnaud Bailly

Account manager : Eva Closset 

Strategy : Michelle Defooz

TV producer : Pim Verhaert, Mathias Kerner

Post-production Assistant : Basile van der Straeten

Production company : Hamlet

Director : Angelo Cerisara