Teads analyseert online leesgewoonten

News / Research

Mediaplatform  Teads analyseerde de manier waarop internetgebruikers van over hele wereld tijdens deze moeilijke periode content consumeren. In België onderzocht het de gewoonten van 9,7 miljoen internetgebruikers (van begin maart tot begin april), ofwel 91,2% van de nationale internetpopulatie volgens het CIM, via media als de RTBF, La Libre, De Standaard, Le Soir, HLN en De Morgen

De Teads Media Barometer analyseert online consumptiegewoonten in meerdere categorieën om adverteerders inzichten te bieden voor contextuele targeting. En daaruit blijkt? De huidige gebeurtenissen rond het coronavirus en de vele maatschappelijke implicaties ervan (op gezondheid, werk, onderwijs...) hebben de Belgische bevolking er duidelijk toe aangezet om meer persartikels online te lezen. Volgens Caroline Hugonenc, global VP research & insights, “weerspiegelt de evolutie van de contentconsumptie tijdens de maand maart een verandering in prioriteiten van de consument, die met de lockdown een of meerdere niveaus in de piramide van Maslow zijn gedaald. Dit zien we in een stijging van gelezen content met betrekking tot fysiologische behoeften (+33%), evenals content met betrekking tot onze veiligheid (+28%).”

Nog meer bevindingen zijn:

  • Ons economisch welzijn staat bovenaan in de rij, met een serieuze stijging van zakelijk gerelateerde content (+56%)
  • Het coronavirus zet ons aan het klussen: de categorie Home & Garden kent een ongeziene groei (+47%)
  • De Belg zocht troost in de keuken, met een stijging van content over keukengerij (+46%) en recepten (+33%)
  • Ook content over onze gezondheidstoestand en de ziekenhuizen werd uiteraard massaal gelezen (+40%)
  • Videospelletjes zijn weer massaal in trek (+31%)
  • De huidige context geeft ook aanleiding tot een hernieuwde belangstelling voor content over farmaceutische producten (+18%)
  • Consumenten lijken goede voornemens te maken tijdens de lockdown, met een mooie stijging in de dieetcategorie (+20)