Telenet, Wunderman Thompson en MMBSY beschermen de privacy van kinderen

Crea / News

Meer dan de helft van de ouders plaatst foto’s van zijn kinderen op sociale media zonder dit eerst met hen te bespreken. ‘Sharenting’ heet het fenomeen, en het heeft als gevolg dat bijna 1 op 5 tieners regelmatig aan zijn ouders vraagt om een foto offline te halen. Zonder het goed te beseffen, schenden ouders op die manier de privacy van hun kinderen en stellen ze hen bloot aan allerhande gevaren zoals cyberpesten.

Om ouders te laten nadenken over de foto’s die ze plaatsen op sociale media en hen bewust te maken dat kinderen wel degelijk inspraak hebben, hoe jong ze ook zijn, lanceert Telenet ‘De Offline Deal’. Een actie met als bedoeling een dialoog te openen tussen ouders en hun kinderen over de foto’s die ze delen op sociale media. Het principe is simpel: ouders bespreken met hun kinderen welke foto’s offline moeten, als ze deze foto’s verwijderen van hun sociale media account, krijgen ze de foto’s gratis offline, dat wil zeggen afgeprint op fotopapier om thuis in te kaderen en op te hangen. Zo wil Telenet ouders en hun kinderen kritischer leren omgaan met wat er van hen verschijnt op sociale media. De ‘Offline Deal’ is een initiatief dat kadert binnen #TelenetGo om mensen te helpen slimmer om te gaan met hun schermen.

Voor de tips, resources en getuigenissen van ouders rond sharenting op www.telenetgo.be werkte TelenetGo samen met Antwerps PR & content marketing bureau MMBSY. MMBSY zorgde niet alleen voor de creatie van de blogartikels, maar organiseerde eveneens de opnames voor een coronaproof interview met ervaringsdeskundigen zoals Kelly Pfaff, schooldirecteur en daddy blogger Bart De Roeck, mommy blogger Anne Cornut en klinisch psychologe Nina Mouton. Daarnaast voorzag MMBSY ook social content voor de bewustwordingscampagne en een infographic met onderzoeksresultaten rond sharenting. Bureau Wunderman Thompson Antwerp maakte de reclamespot voor de campagne en Oona ontfermde zich over de contacten met de experts.

Credits
Agency: Wunderman Thompson
Client: Telenet
Client contact: Marijke Vissers, Fabienne Beckers, Lisa Dewinter
Creative Directors: Manuel Ostyn, Pieter Staes
Creative team: Cédric Trefois, Catherine Hermans
Account team: Charlotte Feremans, Jet Vervenne, Femke Sermeus
Project managers: Sarah Vermylen, Arnout Deville
Strategy: Tom Vingerhoets, Djuna Deleyn
Copywriter: Tine Bongaers, Jérôme Van Den Broeck, Yves Donceel
Design: Katrien Muller, Kay Karremans, Thijs ter Haar
Motion Designer: Bert Beckers
DTP: Jan-Bart Debruyne, Bernard Durant
Agency producer: Caroline Van Ranst
Editing: Mikael Naudet
Production house: De Machine
Content marketing: MMBSY
Production house: Towel Media