Terug naar school met Twitter

"De basis moet herbekeken worden!" vertelt Malik Azzouzi van Twitter België ons. Deze week start Twitter officieel de Twitter Flight School* voor de Belgische marketeers. Dit jaar viert Twitter zijn tiende verjaardag: in 2006 stuurde Jack Dorsey de eerste tweet de wereld in. Maar veel marketeers weten nog steeds niet hoe zij tweets van maximaal 140 tekens optimaal kunnen uitspelen.
Het is een kwestie van totaal opnieuw te beginnen, toch voor professionals die het gebruik van Twitter niet helemaal begrijpen. De Twitter Flight School bestaat een jaar en staat sinds januari open voor marketeers. Daarbij spitst ze zich in het bijzonder toe op België. De School is een opleiding online die zich concentreert op de essentie: ze wil vooral niet te zwaar op de hand worden. Ze pakt uit met cases, inzichten, oefeningen en dies meer. Zo wil Twitter zich profileren als het portaal bij uitstek.
Waarom Twitter?
Volgens een recent onderzoek bevestigt zowat 40% van de gebruikers van Twitter een dienst of product gekocht te hebben na een tweet van een influencer gelezen of gezien te hebben. Twitter voerde het onderzoek in 2016 en 1016 in samenwerking met Annalect - een onderdeel van de Omnicom Media Group (OMD). Volgens Malik Azzouzin zijn de gebruikers van Twitter "de intelligentste mensen ter wereld." (Sic.) Twitter is volgens hem dus een belangrijk platform voor mensen met invloed. Die zijn in Frankrijk allemaal op Twitter actief. Het sociaal medium kleurt er niet toevallig blauw, wit en rood. "Het werkt omdat de gebruikers vertrouwen hebben in hun 'time-line' - waarvan de inhoud beantwoordt aan hun verwachtingen," beklemtoont Malik Azzouzin. "Een reclamevideo op Twitter wordt overigens niet als storend ervaren." Het medium is volgens hem dus de ideale plaats voor gerichte marketing. Een recent onderzoek door Mediascience - van juni van dit jaar - toont op de koop toe aan dat de gebruikers van Twitter emotioneel en cognitief bijzonder geëngageerd zijn.
Hoe Twitter optimaal uit te spelen?
"Als gebruikers actief zijn op Twitter, dan werken hun hersenen." Ze moeten dus absoluut in interactie geschakeld worden. In dat opzicht is de kracht van video op Twitter de voorbije jaren ongelooflijk toegenomen. Een reclamevideo op Twitter zou meer impact hebben dan eentje op YouTube. Waarom? Omdat de gebruiker naar YouTube surft om er een video in het bijzonder te bekijken - die hij zelf gekozen heeft. Op Twitter volgen de video's elkaar daarentegen op: de gebruiker heeft daar vertrouwen in. De video's op Twitter vormen de meest gedeelde content. Ze worden er zes keer meer gedeeld dan foto's en drie keer meer dan gifs.
Voorbeelden
Hieronder vindt u enkele voorbeelden van goed gebruik van Twitter. De merken zijn er bij deze cases in geslaagd in dialoog te treden met hun publiek. Ze hebben begrepen dat ze zich in het centrum van de belangstelling van grote evenementen moeten plaatsen en dat ze op video moeten inzetten.
Dacia speelde een kalenderevenement uit door met zijn merk te experimenteren:
Equidia vond de Live Tweet opnieuw uit tijdens de Olympische Spelen. Connectie was het ordewoord:
Procter & Gamble moedigde zijn volgelingen uit om voor zijn idolen te supporteren tijdens een evenement:
Saint-Michel verlengde een activatie offline op Twitter om een partnerschap meer weerklank mee te geven.
Netflix voerde via #FU2016 een geniale campagne, die de realiteit imiteerde voor zijn dramaserie House of Cards. Het kondigde het vierde seizoen van de serie aan door een presidentiële campagne met de fictieve presidentskandidaat Frank Underwood op te voeren in een tv-spot die werd uitgezonden tijdens een debat tussen de democratische en republikeinse kandidaten.
Samengevat: verbind uw merk met een invloedrijke persoon - en dat hoeft niet automatisch een BV te zijn - of plaats u in het midden van de belangstelling bij een belangrijk evenement. Twitter biedt in dat opzicht heel wat kansen. Maar verbeelding en begrip van zijn basisprincipes zijn dan onmisbaar. België heeft hier nog een inhaalbeweging tegoed. Twitter is méér dan zomaar een bericht van maximaal 140 karakters. Grenzen kunnen doorbroken worden, met alle respect voor het karakter van Twitter...
Responsable du développement commercial et marketing H/F - Réseau des Médias de proximité (FR)
APPEL A CANDIDATURES Le Réseau des Médias de proximité recrute un.e « Responsable […]
Corporate PR Account Manager Walkie Talkie
WALKIE TALKIE IS ON THE LOOKOUT FOR A CORPORATE PR ACCOUNT MANAGER WALKIE […]
Marketing and Admissions Director - The British School of Brussels
We’re looking for a Marketing & Admissions Director to join our amazing team at The […]
Customer Engagement Strategist - Christelijke Mutualiteit
Bedrijfsomschrijving Werken bij CM, is werken met goesting. Want bij CM heb je […]