TF1: RTL zegt « neen ». Wat nu?

Media / News

tour tf1

Sinds vorige zomer toont TF1 grote interesse voor de Belgische markt. De vorige keer dat dat gebeurde, brengt ons terug naar het jaar 1990, en toen besloot de commerciële zender om Franstalig België al na 8 maanden te verlaten. Maar vandaag heeft TF1 opnieuw vers geld nodig. Want het is niet omdat vorig jaar niet goed van start gegaan was, dat de zender opgeeft. Integendeel zelfs: vanaf 2017 zal TF1 actief zijn in de Belgische reclamemarkt.

KOH-Lanta

Tussen de vier scenario's die momenteel officeel op tafel liggen, verliezen er twee de consistentie. Dat RTL België de plusminus 18% dagelijkse hoorzitting van TFI via haar regie IP zou aanbieden, is alvast uitgesloten. « Dat is ondenkbaar voor mij. Wij stellen ons absoluut geen kandidaat om TF1 in regie te nemen », klinkt het bij Philippe Delusinne, CEO bij RTL BelgiëSBS de reclameblokken van de Franse zender laten beheren, zou dan weer politiek gevoelig liggen, aangezien SBS aandeelhouder is van concurrent Corelio. De uitgever van de Standaard heeft namelijk ook een tak in het zuiden van het land, want Corelio is aanwezig in het kapitaal van Audiopresse, dat de uitgevers van de Franstalige kranten verenigt. Ongepast dus. RMB de zender in regie zien nemen zou « the lesser of two evils zijn », vertelde haar directeur-generaal Yves Gérard ons onlang. Met TF1 zou de regie van de RTBF namelijk met een complentair aanbod zitten. Een scenario dat voor veel ophef zou zorgen bij de Franse politici.

TF1 gelanceerd zien worden op de Belgische markt is mogelijk, maar « niet wenselijk », vertelt iemand die dicht bij het dossier staat. Op vlak van timing wijst alles erop dat de marketing begin 2017 van start zou kunnen gaan. En wat betreft de grote adverteerders als Nestlé, L’Oréal, Unilever en P&G? Dat wachten we af. Overflow is één ding, maar meegenieten van een gekwalificieerd publiek is iets helemaal anders!