In een tijd waarin bedrijven vaak moeite hebben om een bekwame en betrokken kandidaat te vinden, waarom dan het potentieel van sollicitaties van blinden en slechtzienden negeren of verliezen? In de tweede helft van 2022 boden Belgische bedrijven 213.822 vacatures aan, wat wijst op een diepe aanwervingscrisis. Op basis van deze vraag heeft The Crew tijdens de Europese week voor de werkgelegenheid van personen met een handicap (14-20/11/2022) haar sociale rol ten dienste gesteld van de Braille Liga in een positieve en... innemende campagne.
De campagne "Iedereen zoekt de witte raaf" is gericht op HR-managers en wil de sterke punten van blinden en slechtzienden onder de aandacht brengen door een directe link te leggen tussen bedrijven en de Braille Liga. De campagne hield rekening met twee aspecten: Enerzijds worden visueel gehandicapten vanwege hun kwaliteiten en persoonlijkheden gewaardeerd door een perspectief op onafhankelijkheid te bieden. Daarom tonen de animatiefilmpjes, die worden verspreid via sociale netwerken (Facebook, Instagram, LinkedIn), Google Display en online vakbladen, 'de zeldzame parel', 'de witte raaf', 'de kip met gouden eieren'. Idiomatische uitdrukkingen duiden op iemand die het verschil maakt: "het bekwame, grondige, betrokken, positieve talent" zoals een blinde of slechtziende dat kan zijn.
Anderzijds begrijpt men de moeite om de juiste kandidaat te vinden en de angst om iemand met een visuele beperking in dienst te nemen. Hoe kunnen zij worden aangenomen en in dienst worden gehouden? Met welke instrumenten en welke oplossingen? De campagne moedigt mensen daarom aan om via een online formulier een folder rond inclusief werk te downloaden, vol informatie en advies over hoe je een visueel gehandicapte werknemer in een bedrijf kunt verwelkomen. Het aantal clicks en de belangstelling van HR-managers/departementen die het boekje aanvroegen, gaven deze bewustmakings- en lead generation-actie een concrete sociale impact.
CREDITS
Klant: Braille liga
Contacten: Christine Massin & Charlotte Santens
Creative Director: Damien Walckiers
Creative: Delfina Veron Chavanne
Account: Suzy De Vos
Digital Strategist: Damien Walckiers
Content Management: Livia Corbelli
Graphic Design: Delfina Veron Chavanne
Copywriting: Livia Corbelli & Siska Verstraete
Community Manager: Rik Peetermans
Data Analysis: Rik Peetermans
Web Developer: Dieter Jeanty
Responsable du développement commercial et marketing H/F - Réseau des Médias de proximité (FR)
APPEL A CANDIDATURES Le Réseau des Médias de proximité recrute un.e « Responsable […]
Corporate PR Account Manager Walkie Talkie
WALKIE TALKIE IS ON THE LOOKOUT FOR A CORPORATE PR ACCOUNT MANAGER WALKIE […]
Marketing and Admissions Director - The British School of Brussels
We’re looking for a Marketing & Admissions Director to join our amazing team at The […]
Customer Engagement Strategist - Christelijke Mutualiteit
Bedrijfsomschrijving Werken bij CM, is werken met goesting. Want bij CM heb je […]