The One Show 2022: de Belgische buit is binnen

Awards / News

2 Gold, 3 Silver, 3 Bronze en 13 Merits... dat is de buit voor Belgische bureaus op The One Show 2022. Twee van hen kapen goud weg: BBDO met The Breakaway, Ogilvy Social.Lab met #MixForBoobs. The One Show is ‘s werelds meest prestigieuze awardshow op het gebied van reclame, design en digitale marketing. Al meer dan 40 jaar wordt de Gouden Pencil beschouwd als een van de topprijzen in de creatieve industrie. 

Naar aanleiding van de internationale borstkankermaand in oktober ontwikkelden Ogilvy Social.Lab, NRJ België en Pink Ribbon Belgium #MixForBoobs, een educatieve campagne om vrouwen de essentiële bewegingen van zelfonderzoek aan te leren en de negen alarmsignalen van borstkanker te herkennen. De campagne is gebaseerd op een eenvoudig, maar een tot nu toe niet bekend feit: de scratchtechnieken die dj's gebruiken om op vinylplaten te mixen zijn identiek aan de zelfonderzoekbewegingen die alle vrouwen moeten kennen om borstkanker op te sporen. Om de technieken te visualiseren, schakelden het bureau en het radiostation de hulp in van artiesten en influencers om op een speelse manier de juiste bewegingen uit te leggen op sociale media en zo een maximaal aantal jonge vrouwen te bereiken. Door middel van een videoclip, handleidingen, getuigenissen van een medisch expert en van overlevenden van borstkanker, herinnert #MixForBoobs ons eraan dat borstkanker op elke leeftijd kan toeslaan en wat de negen waarschuwingssignalen zijn om het op tijd te detecteren. Het idee om de technieken uit de muziekindustrie op een ludieke en nuttige manier te gebruiken en een jong publiek bewust te maken van borstzelfonderzoek via sociale media en influencers bleek doeltreffend, en is nu ook met goud bekroond. 

Kan een virtuele sport veroordeelde gevangenen herintegreren in de echte wereld? Dat was het uitgangspunt van The Breakaway, een project waarbij zes gedetineerden uit de gevangenis van Oudenaarde van maart tot september 2021 samen met duizenden andere fietsers koersten in de virtuele wereld van Zwift. Het initiatief paste binnen de visie van Decathlon om sport toegankelijk te maken voor iedereen. Daarnaast wilde Decathlon aantonen dat sport de ideale manier is om, zelfs virtueel, gedetineerden te helpen bij hun rehabilitatie. The Breakaway ontstond in samenwerking met De Rode Antraciet, een vzw die zich inzet voor sport en cultuur in het gevangeniswezen, Cellmade vzw, de gevangenis van Oudenaarde en de FOD Justitie.

Een overzicht met alle Belgische winnaars vindt u hieronder.

Goud

Belgium Gold BBDO Belgium / Brussels + The Breakaway Decathlon Branded Entertainment Experiential - Virtual Events Brussels OS-70194
Belgium +++ Belgium Gold Ogilvy Social.Lab / Brussels + NGroup Mix For Boobs NRJ x Pink Ribbon Radio & Audio Brand Partnerships Brussels OS-80931

Silver

Belgium Silver BBDO Belgium / Brussels + The Breakaway Decathlon Branded Entertainment Games / Gaming Brussels OS-70212
Belgium Silver BBDO Belgium / Brussels + The Breakaway Decathlon Experiential & Immersive Events / Stunts / Competitions - Virtual Brussels OS-72341
Belgium +++ Germany Silver Publicis Groupe Belgium & The Netherlands / Brussels + Publicis Emil Germany / Berlin Millboard Mercedes-Benz Out of Home Brand Installations Brussels OS-73900

Bronze

Belgium Bronze BBDO Belgium / Brussels + The Breakaway Decathlon Experiential & Immersive Augmented, Virtual & Mixed Reality (AR, VR, MR) Brussels OS-72339
Belgium Bronze BBDO Belgium / Brussels + The Breakaway Decathlon Interactive, Online & Mobile Gaming - Computer & Console Brussels OS-70213
Belgium +++ Belgium Bronze mortierbrigade / brussels + Czar Brussels / Brussels The Umbilical Cord Equal Pay Day Film Under 50K Budget Schaarbeek OS-75823

Merits

Belgium Merit mortierbrigade / brussels + The Playlist Song TwinToes Branded Entertainment Music Videos schaarbeek OS-72631
Belgium Merit BBDO Belgium / Brussels + The Breakaway Decathlon Cultural Driver Cultural Driver Brussels OS-71458
Belgium Merit Happiness / An FCB alliance / Brussels + ReStory Canon Direct Marketing Physical Items Brussels OS-74617
Belgium Merit Happiness / An FCB alliance / Brussels + ReStory Canon Experiential & Immersive Events / Stunts / Competitions - In-Person Brussels OS-74620
Belgium Merit BBDO Belgium / Brussels + The Breakaway Decathlon Gaming Web Games – Brand Integration / Placement Brussels OS-70210
Belgium Merit mortierbrigade / brussels + FEET Brussels Mobility Health & Wellness Integrated Branding schaarbeek OS-72644
Belgium Merit BBDO Belgium / Brussels + The Breakaway Decathlon Interactive, Online & Mobile Online Community - Use of Existing Platform Brussels OS-70204
Belgium Merit mortierbrigade / brussels + The Playlist Song TwinToes Radio & Audio Online - Streaming Audio Advertising schaarbeek OS-72640
Belgium Merit mortierbrigade / brussels + The Playlist Song TwinToes Social Media Social Channel - Single Platform schaarbeek OS-72641
Belgium +++ Belgium Merit mortierbrigade / brussels + Czar Brussels / Brussels The Umbilicial Cord Equal Pay Day Film Online Films & Video - Long Form - Single schaarbeek OS-77160
Belgium +++ Belgium +++ Belgium +++ Belgium Merit FamousGrey / Brussels + Volvo Car BeLux / Brussels + Mindshare + Hogarth The Volvo Street Configurator Volvo Car Belux Interactive, Online & Mobile Utility - Ecommerce Dilbeek OS-77054
Belgium +++ Mexico Merit Happiness / An FCB alliance / Brussels + FCB Mexico / Mexico City Empty Rooms OVK / PEVR (PARENTS OF ROAD VICTIMS) Interactive, Online & Mobile Online Advertising - Native Ads Brussels OS-80887
Belgium +++ Mexico Merit Happiness / An FCB alliance / Brussels + FCB Mexico / Mexico City Empty Rooms OVK / PEVR (PARENTS OF ROAD VICTIMS) Public Relations Brand Partnerships Brussels OS-80886