2 Gold, 3 Silver, 3 Bronze en 13 Merits... dat is de buit voor Belgische bureaus op The One Show 2022. Twee van hen kapen goud weg: BBDO met The Breakaway, Ogilvy Social.Lab met #MixForBoobs. The One Show is ‘s werelds meest prestigieuze awardshow op het gebied van reclame, design en digitale marketing. Al meer dan 40 jaar wordt de Gouden Pencil beschouwd als een van de topprijzen in de creatieve industrie.
Naar aanleiding van de internationale borstkankermaand in oktober ontwikkelden Ogilvy Social.Lab, NRJ België en Pink Ribbon Belgium #MixForBoobs, een educatieve campagne om vrouwen de essentiële bewegingen van zelfonderzoek aan te leren en de negen alarmsignalen van borstkanker te herkennen. De campagne is gebaseerd op een eenvoudig, maar een tot nu toe niet bekend feit: de scratchtechnieken die dj's gebruiken om op vinylplaten te mixen zijn identiek aan de zelfonderzoekbewegingen die alle vrouwen moeten kennen om borstkanker op te sporen. Om de technieken te visualiseren, schakelden het bureau en het radiostation de hulp in van artiesten en influencers om op een speelse manier de juiste bewegingen uit te leggen op sociale media en zo een maximaal aantal jonge vrouwen te bereiken. Door middel van een videoclip, handleidingen, getuigenissen van een medisch expert en van overlevenden van borstkanker, herinnert #MixForBoobs ons eraan dat borstkanker op elke leeftijd kan toeslaan en wat de negen waarschuwingssignalen zijn om het op tijd te detecteren. Het idee om de technieken uit de muziekindustrie op een ludieke en nuttige manier te gebruiken en een jong publiek bewust te maken van borstzelfonderzoek via sociale media en influencers bleek doeltreffend, en is nu ook met goud bekroond.
Kan een virtuele sport veroordeelde gevangenen herintegreren in de echte wereld? Dat was het uitgangspunt van The Breakaway, een project waarbij zes gedetineerden uit de gevangenis van Oudenaarde van maart tot september 2021 samen met duizenden andere fietsers koersten in de virtuele wereld van Zwift. Het initiatief paste binnen de visie van Decathlon om sport toegankelijk te maken voor iedereen. Daarnaast wilde Decathlon aantonen dat sport de ideale manier is om, zelfs virtueel, gedetineerden te helpen bij hun rehabilitatie. The Breakaway ontstond in samenwerking met De Rode Antraciet, een vzw die zich inzet voor sport en cultuur in het gevangeniswezen, Cellmade vzw, de gevangenis van Oudenaarde en de FOD Justitie.
Een overzicht met alle Belgische winnaars vindt u hieronder.
Goud
Belgium |
Gold |
BBDO Belgium / Brussels + |
The Breakaway |
Decathlon |
Branded Entertainment |
Experiential - Virtual Events |
Brussels |
OS-70194 |
Belgium +++ Belgium |
Gold |
Ogilvy Social.Lab / Brussels + NGroup |
Mix For Boobs |
NRJ x Pink Ribbon |
Radio & Audio |
Brand Partnerships |
Brussels |
OS-80931 |
Silver
Belgium |
Silver |
BBDO Belgium / Brussels + |
The Breakaway |
Decathlon |
Branded Entertainment |
Games / Gaming |
Brussels |
OS-70212 |
Belgium |
Silver |
BBDO Belgium / Brussels + |
The Breakaway |
Decathlon |
Experiential & Immersive |
Events / Stunts / Competitions - Virtual |
Brussels |
OS-72341 |
Belgium +++ Germany |
Silver |
Publicis Groupe Belgium & The Netherlands / Brussels + Publicis Emil Germany / Berlin |
Millboard |
Mercedes-Benz |
Out of Home |
Brand Installations |
Brussels |
OS-73900 |
Bronze
Belgium |
Bronze |
BBDO Belgium / Brussels + |
The Breakaway |
Decathlon |
Experiential & Immersive |
Augmented, Virtual & Mixed Reality (AR, VR, MR) |
Brussels |
OS-72339 |
Belgium |
Bronze |
BBDO Belgium / Brussels + |
The Breakaway |
Decathlon |
Interactive, Online & Mobile |
Gaming - Computer & Console |
Brussels |
OS-70213 |
Belgium +++ Belgium |
Bronze |
mortierbrigade / brussels + Czar Brussels / Brussels |
The Umbilical Cord |
Equal Pay Day |
Film |
Under 50K Budget |
Schaarbeek |
OS-75823 |
Merits
Belgium |
Merit |
mortierbrigade / brussels + |
The Playlist Song |
TwinToes |
Branded Entertainment |
Music Videos |
schaarbeek |
OS-72631 |
Belgium |
Merit |
BBDO Belgium / Brussels + |
The Breakaway |
Decathlon |
Cultural Driver |
Cultural Driver |
Brussels |
OS-71458 |
Belgium |
Merit |
Happiness / An FCB alliance / Brussels + |
ReStory |
Canon |
Direct Marketing |
Physical Items |
Brussels |
OS-74617 |
Belgium |
Merit |
Happiness / An FCB alliance / Brussels + |
ReStory |
Canon |
Experiential & Immersive |
Events / Stunts / Competitions - In-Person |
Brussels |
OS-74620 |
Belgium |
Merit |
BBDO Belgium / Brussels + |
The Breakaway |
Decathlon |
Gaming |
Web Games – Brand Integration / Placement |
Brussels |
OS-70210 |
Belgium |
Merit |
mortierbrigade / brussels + |
FEET |
Brussels Mobility |
Health & Wellness |
Integrated Branding |
schaarbeek |
OS-72644 |
Belgium |
Merit |
BBDO Belgium / Brussels + |
The Breakaway |
Decathlon |
Interactive, Online & Mobile |
Online Community - Use of Existing Platform |
Brussels |
OS-70204 |
Belgium |
Merit |
mortierbrigade / brussels + |
The Playlist Song |
TwinToes |
Radio & Audio |
Online - Streaming Audio Advertising |
schaarbeek |
OS-72640 |
Belgium |
Merit |
mortierbrigade / brussels + |
The Playlist Song |
TwinToes |
Social Media |
Social Channel - Single Platform |
schaarbeek |
OS-72641 |
Belgium +++ Belgium |
Merit |
mortierbrigade / brussels + Czar Brussels / Brussels |
The Umbilicial Cord |
Equal Pay Day |
Film |
Online Films & Video - Long Form - Single |
schaarbeek |
OS-77160 |
Belgium +++ Belgium +++ Belgium +++ Belgium |
Merit |
FamousGrey / Brussels + Volvo Car BeLux / Brussels + Mindshare + Hogarth |
The Volvo Street Configurator |
Volvo Car Belux |
Interactive, Online & Mobile |
Utility - Ecommerce |
Dilbeek |
OS-77054 |
Belgium +++ Mexico |
Merit |
Happiness / An FCB alliance / Brussels + FCB Mexico / Mexico City |
Empty Rooms |
OVK / PEVR (PARENTS OF ROAD VICTIMS) |
Interactive, Online & Mobile |
Online Advertising - Native Ads |
Brussels |
OS-80887 |
Belgium +++ Mexico |
Merit |
Happiness / An FCB alliance / Brussels + FCB Mexico / Mexico City |
Empty Rooms |
OVK / PEVR (PARENTS OF ROAD VICTIMS) |
Public Relations |
Brand Partnerships |
Brussels |
OS-80886 |