The Ovale Office tegen phishing

Safeonweb heeft een unieke tool ontwikkeld om onbetrouwbare websites te herkennen. Iedereen kan de nieuwe browsextensie snel en eenvoudig installeren op de computer. Voor de lancering van de tool creëerde The Oval Office een campagne die sensibiliseert om altijd goed de URL te checken. Want cybercriminelen weten dat ze met één extra leesteken, een weggelaten karakter of een verplaatst symbool een compleet andere URL kunnen maken. En daar letten de meeste mensen niet op. De misleiding zit dus in de details. Controleer bijvoorbeeld nog eens de titel van dit artikel en vind de fout!
De campagne werd gelanceerd met een persconferentie aan het Brusselse noordstation. Voor de activatie werd een levensgrote ‘valse’ URL van www.safe_onweb.be gemaakt. In de underscore zat een freerunner verstopt, vermomd als cybercrimineel, die over en tussen de letters van de URL voor spektakel zorgde bij de voorbijgangers. Hij mengde zich ook tussen de omstaanders, probeerde mee te gluren op hun smartphones en zette het op een lopen.
De activatie ging door in Brussel en Luik, en gaat nog naar een andere grote Belgische stad. De campagne wordt verder tweetalig ondersteund met een tv-campagne, cinema, print, video op social & digital media en een native content campagne.
Phishing is een groeiend probleem en cybercriminelen gaan alsmaar gesofisticeerder tewerk. Via vervalste websites van banken of andere organisaties proberen ze persoonlijke gegevens en/of geld te ontfutselen. En al te vaak slagen ze daar ook in. Het Centrum voor Cybersecurity België wil internetgebruikers waakzaam maken voor kleine anomalieën in de schrijfwijze van de URL van de websites waar ze naartoe surfen of waar ze via een link op terecht komen. Want dat is eigenlijk de enige manier om zeker te zijn of een website betrouwbaar is of niet.
Credits
Client: CCB
Contact: Katrien Eggers, Communicatieverantwoordelijke en woordvoerder
Agency: The Oval Office
Account Team: Line Reynaert, Céline de Vreese
Strategy: Bart De Leeuw, Michaël Marchand
Creation: Gino Keymeulen, Alex Skim
Creative Director : Sebastien Van Reet
Design: Flor Aguilar
TV: Volstok
Media: Zigt
Account Manager - D|M&S
Account Manager in Antwerpen Account Manager D|M&S Antwerpen D|M&S is een toonaangevend communicatiebureau […]
Creatieve Content Creator - D|M&S
Creatieve Content Creator in Antwerpen Wij zijn op zoek naar een creatieve Content […]
Account Executive - VRT en meer lokale media
Wil jij samen een maatschappelijk verschil maken in media? Werk je graag met […]
Accountmanager Creative Partnerships - VRT
Wil jij de juiste partners verbinden met de mooiste projecten voor maximale impact? […]