The Ppress en UPP: samen sterk

Media / News

magazinesAlle uitgevers van magazines (publieksbladen, vakpers, leden- en socio-culturele bladen en gratis pers), inclusief hun digitale initiatieven, bundelen de krachten. De twee bestaande federaties UPP en The Ppress vormen vanaf 1 januari 2018 formeel één nieuwe federatie. Dat hebben de beide raden van bestuur ieder met unanimiteit beslist.

Voorzitter van UPP Steven Van de Rijt ziet het als een evidentie. « Het is zinloos om in deze tijden nog met twee federaties te strijden voor dezelfde zaak, » zegt hij. « De middelen zijn al zo beperkt en om dan overal op te treden met telkens twee vertegenwoordigers voor dezelfde zaak, is weggesmeten geld. » Ook Xavier Bouckaert, voorzitter van The Ppress en onlangs nog verkozen tot voorzitter van de Europese federatie van magazines EMMA, beaamt. « De uitdagingen zijn enorm. Zowel lokaal, federaal als op het Europese vlak is een bundeling van de krachten noodzakelijk om front te vormen. » Bewindvoerders spelen een verdeeld landschap gemakkelijk uit elkaar vervolgt hij. « Politiek lobbyen voor het uitgeversrecht, e-privacy, btw-wetgeving en andere dossiers kan je enkel vanuit een sterk verenigd front. »

Door de fusie ontstaat een federatie die zo’n 300 uitgevers vertegenwoordigt, samen goed voor een 900-tal magazines. Deze fusie zal ook aanleiding geven tot de ontwikkeling van diverse nieuwe initiatieven van en voor de magazinesector. Er komt een nieuwe naamvoor de fusiefederatie die het belang van de magazine media sterker zal uitdragen. De huidige managers, Luc De Potter (UPP) en Marc Dupain (The Ppress), zullen de leiding blijven waarnemen. Dupain voor het algemeen management, De Potter wordt commercieel & new business directeur. Xavier Bouckaert wordt voorzitter en Steven Van de Rijt ondervoorzitter.

magazines