Alle uitgevers van magazines (publieksbladen, vakpers, leden- en socio-culturele bladen en gratis pers), inclusief hun digitale initiatieven, bundelen de krachten. De twee bestaande federaties UPP en The Ppress vormen vanaf 1 januari 2018 formeel één nieuwe federatie. Dat hebben de beide raden van bestuur ieder met unanimiteit beslist.
Voorzitter van UPP Steven Van de Rijt ziet het als een evidentie. « Het is zinloos om in deze tijden nog met twee federaties te strijden voor dezelfde zaak, » zegt hij. « De middelen zijn al zo beperkt en om dan overal op te treden met telkens twee vertegenwoordigers voor dezelfde zaak, is weggesmeten geld. » Ook Xavier Bouckaert, voorzitter van The Ppress en onlangs nog verkozen tot voorzitter van de Europese federatie van magazines EMMA, beaamt. « De uitdagingen zijn enorm. Zowel lokaal, federaal als op het Europese vlak is een bundeling van de krachten noodzakelijk om front te vormen. » Bewindvoerders spelen een verdeeld landschap gemakkelijk uit elkaar vervolgt hij. « Politiek lobbyen voor het uitgeversrecht, e-privacy, btw-wetgeving en andere dossiers kan je enkel vanuit een sterk verenigd front. »
Door de fusie ontstaat een federatie die zo’n 300 uitgevers vertegenwoordigt, samen goed voor een 900-tal magazines. Deze fusie zal ook aanleiding geven tot de ontwikkeling van diverse nieuwe initiatieven van en voor de magazinesector. Er komt een nieuwe naamvoor de fusiefederatie die het belang van de magazine media sterker zal uitdragen. De huidige managers, Luc De Potter (UPP) en Marc Dupain (The Ppress), zullen de leiding blijven waarnemen. Dupain voor het algemeen management, De Potter wordt commercieel & new business directeur. Xavier Bouckaert wordt voorzitter en Steven Van de Rijt ondervoorzitter.
PR/PA Manager - Recupel
Ben jij dé PR/PA Manager die de stem van Recupel wilt zijn? Wil […]
Head of Digital - Bridgeneers
We zoeken een ervaren digitaal specialist die bruggen kan bouwen tussen klanten en […]
Vacature Accountmanager Nationaal - Lijncom
Lijncom zoekt een dynamische professional voor de nationale verkoop van advertentieruimte op bussen, […]
Creative Director - Impuls Communicatie
Groeien, dat doen we samen. Met ons team, met onze klanten én met […]