THE RENTREE VAN DE MARKETING


Marketing / Media / News

Patrick Steinfort

Patrick Steinfort

Begin september verzamelde The Rentree professionals uit de marketingwereld. PUB maakte van de gelegenheid gebruik om een paar standpunten te verzamelen: van de algemeen directeur van Trends Business Information over de senior business solutions manager van SAS en specialisten van IBM, StoryMe en Proximus tot de head of business development van Vice Media. Zoals u kunt zien, zoomen we in dit artikel in de hoofdpunten van dit evenement, dat voor de tweede keer op een rij georganiseerd wordt door STIMA, de BDMA en IAB Belgium. Deze editie werd vooral gekenmerkt door de aankondiging van BAM. De Belgian Association of Marketing is de vrucht van een fusie tussen de bovengenoemde verenigingen. Vandaag staan de digitale technologie en de logica van direct (one-to-one) centraal in marketing. En morgen? BAM-directeur Patrick Steinfort bijt de spits af en geeft zijn toekomstvisie over de sector. “Vandaag willen merken hun klanten op de meest gepersonaliseerde manier aanspreken.” In 2018 zullen deze merken, ongeacht de evoluties, opnieuw proberen om hun klanten te overtuigen om hun product te kopen. Deze onverbiddelijke en fundamentele logica zal niet verdwijnen. “Wat zal veranderen, zullen de kanalen en technologieën die ter beschikking zijn om dit te doen. En ook de consument zelf evolueert!”

Meer lezen? Dat doet u in het nieuwste nummer van PUB. In dat nummer gaan we ook in op het fenomeen ‘social TV’ en vervolgens op een onderwerp dat daar nauw mee verbonden is: targeted (of addressable) advertising. Voorts gaat PUB de politieke toer op. Dat wil zeggen: we weten (net als u, uiteraard) dat er in 2018 én 2019 verkiezingen komen. De komende nummers gaan we daar uitvoerig op in. We geven alvast de aftrap met een interview met politicologen Nicolas Baygert en Stefaan Fiers. Hoe verliep de vorige campagne? En verkoop je een partij zoals een merk?

PUB ging op bezoek bij het bureau Stratégie, in het wondermooie Hermée. We trokken ten huize van Greet Wachters en Stef Selfslagh. Beiden hebben een bureauverleden, nu werken ze aan de Thomas More Hogeschool (zij) en De Morgen (hij). En nog: Bart De Waele en Luc Eeckhout antwoorden op de vraag of robotisering jobs in de communicatiesector verloren doet gaan. We trokken naar ‘mediacity’ Gent. Hoe pas je social media in in je marketingstrategie? Nico Tempelaere zet ons op weg met een stappenplan in het net verschenen ‘Social Media Smaakmakers’. Een handige gids met oog voor de praktijk. Er zijn de new kids in town, en columns en bijdragen van onder meer Sebastien Van Reet(Flexus), Nicolas Lambert (Fairtrade Belgium), Niklas Andries (Panamagroup) en Thierry Van Durme (Sonicville). En of Kim Jong-Un een idool is van Joe La Pompe weten we niet, maar wij zijn alvast fan van de advertenties die Joe terugvond over de Noord-Koreaanse ‘rocket man’.