They fooled us (ze hebben ons bij ons pietje gehad) 

Media / News

Digitale disruptors als Amazon, Uber, Bol, Vinted, Airbnb, Zalando en vele andere hebben jaren geleden ons vak totaal door elkaar geschud. Alles moest en zou online zijn. Online adverteren, social media en performance marketing waren de way to go voor hun go to market. Alle traditionele media (de term alleen al ) werden dood verklaard.  “Van vroeger, te veel waste: voorbij, over and out”.  

 In hun zog, en hun voorbeeld volgend, ontstond de generatie “dashboard-marketeers”. Hun kpi’s waren: cost effciënt, super targetting, meetbaar (vooral dat) en het vermijden van waste. Alles moest en zou in een excel gegoten kunnen worden. En terwijl alle andere merken dat imiteerden, realiseerden deze spelers dat het niet meer allemaal zo goedkoop en efficiënt was, dat er bij de ontvanger een moeheid ontstond en dat merkvoorkeur minder en minder belangrijk werd.   

Ze herdachten hun strategieën en gingen opnieuw op zoek naar merkbekendheid, vertrouwen en credibiliteit,  merkimago en voelden snel dat het een en-enverhaal moest zijn en geen of-of. En daarmee gepaard herstelden ze hun geloof in creativiteit. Vandaag zijn het zij die via traditionele media pure imagocampagnes voeren. Campagnes met een idee die relevant en onderscheidend zijn. Ze gebruiken tradionele media slim en denken niet langer in digitaal versus traditioneel. Ze denken en handelen in de mix. Ze hebben lokale sterke merken in slaap gewiegd door hen te laten volgen en ze te laten kopiëren in plaats van te leiden zonder zich te laten afleiden of te imiteren. 

They fooled us once. 

They won’t fool us twice. 

Harry Demey 

Brand inspirator & ceo @LDV United 

Lees het volledige magazine hier.