Duurzaamheid sijpelt niet alleen steeds meer door in onze manier van leven, maar ook in onze manier van werken. De 17 duurzame ontwikkelingsdoelstellingen (of Sustainable Development Goals ), geformuleerd door de Verenigde Naties, moeten onze organisaties en bedrijven daar sinds 2015 bij helpen. Nu, vijf jaar later, nemen we polshoogte. Hoe doen wij Belgen het op dat vlak? En hoe wordt deze vooruitgang gestimuleerd en gemeten? Spelers uit het duurzame milieu trekken alvast aan eenzelfde zeel: “De bewustmakingsfase is voorbij.”
Aan een gebrek aan initiatieven om bedrijven warm te krijgen voor de SDG’s zal het niet gelegen zijn. Zo brengt het FIDO, het Federaal Instituut voor Duurzame Ontwikkeling, SDG-experten en geïnteresseerden uit allerlei sectoren bij elkaar op het SDG Forum, met als doel weerspiegelen wat er allemaal leeft in België rond de SDG’s. En dan zijn er ook de SDG Voices, ambassadeurs gekozen door de minister van Duurzame Ontwikkeling en het FIDO om het publiek warm te maken voor de SDG’s. Ook The Shift zet jaarlijks tal van webinars, workshops en zelfs een opleiding rond het thema op zijn programma. “En die activiteiten zijn ook echt nodig, want voor een bedrijf is de aanpak nu totaal anders dan vroeger,” zegt Gaelle Janssens, member relations manager bij het duurzaamheidsnetwerk. “Waar het vroeger veeleer ging over het verminderen van negatieve impact (zoals CO2-uitstoot, afval,…) is de vraag nu hoe een bedrijf ook echt kan bijdragen aan die VN-doelstellingen. Dat is een heel andere oefening.” Of die initiatieven ook de gewenste impact genereren? “Wij geloven heel sterk in de SDG’s, maar of we echt impact hebben, is moeilijk te bepalen. Wij brengen mensen samen en proberen nieuwe initiatieven te initiëren, maar het is en blijft aan onze leden om daar iets mee te doen.”
[...] Het volledige artikel leest u in PUB Magazine 03 vanaf p.100
Responsable du développement commercial et marketing H/F - Réseau des Médias de proximité (FR)
APPEL A CANDIDATURES Le Réseau des Médias de proximité recrute un.e « Responsable […]
Corporate PR Account Manager Walkie Talkie
WALKIE TALKIE IS ON THE LOOKOUT FOR A CORPORATE PR ACCOUNT MANAGER WALKIE […]
Marketing and Admissions Director - The British School of Brussels
We’re looking for a Marketing & Admissions Director to join our amazing team at The […]
Customer Engagement Strategist - Christelijke Mutualiteit
Bedrijfsomschrijving Werken bij CM, is werken met goesting. Want bij CM heb je […]