Tom en Luca Garcia op de tonen van een trompetsolo

Tom en Luca Garcia hadden een duidelijk verzoek voor de fotografe. Tussen alle professionele portretten moest er op z’n minst één “onnozel” exemplaar zitten, een reconstructie van een oude vakantiefoto van vader en zoon. Wat de twee (naast een het-moet-niet-altijd-zo-serieus-houding) nog meer gemeen hebben? Een job in de reclamewereld. Garcia senior is head of sound bij Publicis Groupe Belgium, Garcia junior bouwt aan een carrière als copywriter bij TBWA.
Zijn opleiding Vertaler-Tolk combineerde Tom Garcia met journalistiek werk voor de krant Het Volk. Ook na zijn studie bleef hij aan het werk als journalist, onder meer voor ‘roddelboekjes’. “Horoscopen schrijven bleek een geweldige copywritingtraining,” zegt hij daarover. Hoe dat in zijn werk ging? “Zonder al te veel uit te wijden: je vertrekt vanuit de mensen in je omgeving. Wat voor sterrenbeeld hebben zij en wat is hun karakter, wat maken ze mee? Op basis daarvan schrijf je korte stukjes waarover je achteraf te horen krijgt dat ze er boenk op waren.”
Via de journalistiek kwam hij in de digitale wereld terecht, rond de tijd dat het internet aan een opmars bezig was. Uiteindelijk was het Jens Mortier die hem richting reclamewereld lokte. “Hij zei: ‘Tom, dat is hier echt iets voor u, ge amuseert u hier rot.’” Ondertussen moet Tom zowat alle jobs in de reclamewereld gedaan hebben: van accountmanager over copywriter tot creatief directeur en nu dus head of sound bij Publicis. “Radio is voor mij het summum van copywriting, omdat je geen rekening moet houden met beeld en omdat je als copywriter de controle volledig in handen hebt,” klinkt het.
Zoon Luca Garcia wilde eigenlijk acteur worden, maar door omstandigheden koos hij - net als zijn vader - voor een talenrichting. Tijdens zijn studies Taal- en Letterkunde ging hij aan de slag als redacteur en later ook hoofdredacteur voor Knack Focus bij FilmFest Gent. Omdat die job telkens maar een periode van een half jaar overspande, ging hij op zoek naar ander werk waarin schrijven centraal staat. “Zo ben ik heel toevallig bij Serviceplan beland als copywriter. Daar heb ik mijn huidige art director Ema leren kennen en na twee jaar zijn we als team overgestapt naar TBWA, waar we nu drie jaar werken.”
[...]
LEES HET VOLLEDIGE ARTIKEL IN PUB MAGAZINE
Marketing and Admissions Director - The British School of Brussels
We’re looking for a Marketing & Admissions Director to join our amazing team at The […]
Customer Engagement Strategist - Christelijke Mutualiteit
Bedrijfsomschrijving Werken bij CM, is werken met goesting. Want bij CM heb je […]
Account Manager - RMB
Wij zijn op zoek naar een Account Manager Wij zoeken een Account Manager […]
Sales Manager Digital Solutions - Ads & Data
We zijn namelijk opzoek naar een Sales Manager Digital Solutions. Ads & Data, de […]