Tony’s Chocolonely bundelt krachten met Pharrell Williams

News / Retail / Sustainability

De 8e editie van Tony’s Fair van Tony's Chocolonely was logischerwijs helemaal digitaal. Het nieuwe jaarFAIRslag werd gepresenteerd, de impact van ’t afgelopen jaar gevierd en er werd vooruit gekeken naar wat ze nog allemaal te doen staat. Het programma van nationale en internationale changemakers dat vanuit de Gashouder in Amsterdam werd gelivestreamd, werd gevolgd door mensen uit de hele cacaoketen, van cacaoboeren tot chocofans van over de hele wereld. Het thema van Tony’s Fair 2020 was geïnspireerd op een jaar van uitdagingen. Een jaar waarin we wereldwijd onze veerkrachtigheid hebben getoond en hebben laten zien dat we door samen te werken, de wereld op een sociale en duurzame manier kunnen veranderen. Thecla Schaeffer, marketing magic maker (of head of marketing) bij Tony’s Chocolonely legt uit: “Tijdens Tony’s Fair vierden we de sociale impact die we ’t afgelopen jaar hebben gemaakt en nog kunnen maken, door samen hetzelfde doel na te streven: de wereld gelijkwaardiger en eerlijker maken voor iedereen. Iedereen kan ’t verschil maken, bijvoorbeeld door onze petitie te tekenen voor wetgeving die bedrijven verantwoordelijk maakt voor misstanden in hun ketens.”

Alleen samen maken we chocolade 100% slaafvrij en alleen samen zorgen we voor ‘social change’. Dit jaar bestond de line-up uit inspirerende changemakers, die allemaal hun eigen visie voor een gelijkwaardigere toekomst deelden. De host van de avond, Sophie Hilbrand, stelde de aanwezigen voor aan de volgende changemakers: Kate Raworth, bedenkster van ‘Doughnut Economics’, Rutger Bregman, schrijver van het boek ‘De Meeste Mensen Deugen’, Hamdi Ulukaya, oprichter van Chobani en the Tent Project for Refugees, artiest, activist en vriend van het eerste uur, Akwasi én acteur en United Nations Agricultural Development Goodwill Ambassadeur Idris Elba. De Ghanese filmmaker David Boanuh vertelde meer over zijn nieuwe documentaire ‘Golden Seeds’, die hij samen met Tony’s maakte, waarin hij Ghana in beeld brengt vanuit een Ghanees perspectief. De Afropunk-band Tshegue, die ook de muziek voor Tony’s manifestfilm maakte, zorgde met hun nieuwe track ‘Mais’ voor de nodige funky beats. Het hoogtepunt van de avond was de aankondiging van een langdurige samenwerking tussen Tony’s en muziekicoon en cultural changemaker Pharrell Williams (zie foto boven). De samenwerking met Pharrell Williams is gebaseerd op een gedeelde visie om ’n einde te maken aan systematische ongelijkheid. Tony’s gaat het Black Ambition Program van Pharrell Williams steunen. Dat is de non-profit organisatie waarmee hij kansen creëert voor zwarte en Latijns-Amerikaanse ondernemers. Met een speciale Black Ambition-reep wordt de langdurige samenwerking gelanceerd. Deze reep wordt gemaakt volgens Tony's 5 samenwerkingsprincipes voor slaafvrije chocolade. De opbrengsten van de reep gaan naar Black Ambition Program. 

Fotocredits: Tony’s Chocolonely