Tramway21 dropt duurzaam bommetje

Communication / News / Sustainability

Bij Tramway21 gaan ze van start met een nieuw project: The Activists Dept., een structuur die bedrijven wil ondersteunen bij hun transitie naar duurzaamheid en die startups en organisaties op dit gebied wil helpen communiceren. Aan het stuur zitten Marco Calant, Julien Den Doncker en François Daubresse.

De legende wil natuurlijk dat het idee ontstond rond een drankje, maar er schuilt wel meer achter. “Dit zit in het DNA van Tramway21 sinds onze oprichting 11 jaar geleden, maar ons discours werd niet altijd begrepen,” legt Marco Calant, zaakvoerder van Tramway21. Duurzaam maakte destijds geen deel uit van het bedrijfsmodel van merken. Maar de situatie is veranderd. Duurzame ontwikkeling voor een bedrijf is een realiteit geworden, zelfs een verplichting. De vraag is er en er zijn nieuwe regels ontstaan ​​onder leiding van de Verenigde Naties en het grote publiek.”

The Activists Dept. wordt een nieuwe vestiging om aan een nieuwe behoefte te voldoen, met een nieuwe aanpak en diensten. “Natuurlijk draait het nog steeds om advies, strategie en communicatie. Maar de doelstellingen en de middelen zullen anders zijn. Het wordt niet het nieuwe Tramway21, wil het team nog benadrukken. 

“Voor een creatief is dit een echte zegen,” voegt François Daubresse (ex Duval Guillaume/TBWA) enthousiast toe. “Met duurzaamheid is er eindelijk iets concreets te vertellen. Met gevoel en vooral met gezond verstand. Een merk dat hier het voortouw in wil nemen zal zijn volgers sneller zien groeien dan een merk dat dit niet doet. En dat zal een onvermijdelijke impact hebben op human resources en betrokkenheid bij de consument en investeerders.

Julien Den Doncker is nieuwkomer in het team, maar is wel degene met de meeste ervaring op dit gebied. Al 10 jaar werkt hij rond duurzaamheid bij grote merken. “En de vraag stijgt alleen maar, duurzame projecten zijn steeds belangrijker. Het evolueerde van eenvoudige jaarrapporten naar echte campagnes.”