Trooper Belgium's New Brand of the Year 2018

Awards / Communication / Marketing / News

robot2Trooper kaapt dit jaar de titel weg van Belgium’s New Brand of the Year, de award die de Belgian Association of Marketing voor de 4de keer organiseert in samenwerking met De Tijd en L’Echo. Trooper, gestart in 2016, is naast een snel groeiend online shopplatform vooral een netwerk van verenigingen. Gemiddeld 5% van je aankoop vloeit terug naar een vereniging naar keuze. Trooper heeft in relatief korte tijd een netwerk van meer dan 3000 verenigingen opgebouwd, evenals samenwerking met 240 e-shops. De omzet groeit gestaag. Het netwerk wordt actief ingezet om Trooper te promoten en te verbeteren. Elisabet Lamote en Jan Dejonghe van Trooper maakten indruk door het gedegen strategisch denkwerk, het gestaag uitbouwen van een gemotiveerd netwerk, de vele tactische initiatieven die het merk op de kaart zetten en houden en hun toekomstgericht strategisch denken. Trooper heeft een manier gevonden om twee werelden die ogenschijnlijk heel ver van elkaar liggen (vrijwilligerswerk en e-commerce) wederzijds te versterken met digitale marketingtechnieken. Zonder grote budgetten, maar met de kracht van een geëngageerde community, slagen ze erin om hun bedrijf snel op te schalen en duizenden verenigingen van extra fondsen te voorzien. Zoals bekend stapte ook Studio 100 in Trooper, wat de werkzaamheden een bijkomende boost gaf.
Na het bestuderen van 30 kandidaturen, werden 5 merken door de jury geselecteerd voor de editie 2018. De geselecteerde kandidaten hebben eind november hun case voor de jury gepresenteerd. De laureaat werd verkozen op basis van publiekstemming (30% van de stemmen) samen met de keuze van de jury (70%). Zowel bij de jury als in de publieke voting kwam Trooper als eerste uit de bus. De bekendmaking van de winnaar vond plaats tijdens het Marketing Congres op 7 december 2018 in Brussel Expo.
f1084004-8b77-406c-86dd-b2d90f75fa4b
De andere finalisten waren:
Drivity www.drivity.eu
Drivity werd gelanceerd in 2016 en is een aanbieder van een concept waarbij telematica (of hardware) en software worden gebruikt om het rijgedrag van chauffeurs van interne transportmiddelen in kaart te brengen.
Gemini www.gemini-official.com
Gemini werd gelanceerd in 2013 en richt zich exclusief naar een mannelijk publiek. Gemini produceert "Handmade in Belgium" armbanden en covers voor iPhones/iPads uit natuursteen.
Manhattn’s www.manhattns.com
Manhattn’s experience werd opgestart in 2014. Bij Manhattn’s gaat het niet enkel over burgers maar over een uistap naar Manhatten - New York.
Wooclap www.wooclap.com
Wooclap werd gelanceerd in 2015 en verovert in snelle vaart hogescholen en universiteiten. Op een innovatieve wijze wordt de interactie met de studenten tijdens de lessen gestimuleerd.