UGent viert 70 jaar mensenrechten

Crea / News

Fat Lady UGentDe Universele Verklaring van de Rechten van de Mens bestaat sinds 10 december 1948. Het was een van de eerste verwezenlijkingen van de Verenigde Naties in de nasleep van de Tweede Wereldoorlog. Precies 70 jaar later moedigt UGent en The Fat Lady studenten aan om eens kritisch stil te staan bij de mensenrechten.
In opdracht van Universiteit Gent creëerde het bureau een contentcampagne die mensen uitdaagt om kritisch na te denken over de mensenrechten. "De mensenrechten staan vandaag onder druk, ook in de ‘Westerse’ wereld. Of de mensenrechten hun 100ste verjaardag halen, hangt in de eerste plaats van onszelf af," zegt professor Eva Brems van het Human Rights Centre. Om awareness te creëren werd een candid camera video gepromoot via social media. De hamvraag: waren studenten bereid om hun mensenrechten op te geven in ruil voor een Black Friday korting?

Tijdens de campagneweek lokte men reacties uit met 10 polariserende statements die verspreid werden via posters en vloerstickers op alle campussen van de UGent. Studenten en personeel konden hun standpunt uiten door foto’s te delen met #GetUpStandUp18. Online werd de discussie aangetrokken door nano- en micro-influencers: studenten, professoren en organisaties zoals De Krook, UZ Gent en Vredeshuis Gent. Zij deelden hun standpunten en de candid camera video op hun persoonlijke kanalen en spoorden zo hun omgeving aan om stil te staan bij de mensenrechten én zelf hun mening te delen. Elke dag werd een statement online gepromoot op de verschillende kanalen van de UGent. Op Facebook en via Instagram Stories kon de doelgroep, studenten in Gent en Kortrijk, stemmen: ‘ja’ of ‘nee’. Dit lokte online uiteraard heel wat discussies uit, wat ook het opzet van de campagne was. Het hoogtepunt van de week waren de finale debatten op de Internationale Mensenrechtendag. In vijf panels discussieerden experts, politici en professoren over actuele thema’s en welke rol mensenrechten daarbij spelen. De debatten werden bijgewoond door 500 studenten en gasten. De contentcampagne lokte heel wat reacties uit, zowel positief als negatief, maar het doel werd bereikt: één week lang werd er gediscussieerd over het belang van mensenrechten.