Uitgeverij Averbode krijgt versterking uit creatieve hoek

News / People

Uitgeverij Averbode heeft duidelijk ambitie. De samenstelling van de nieuwe directie van Uitgeverij Averbode/Editions Erasme maakt duidelijk dat het bedrijf vast van plan is een nieuwe koers te varen en mooie ambities waar te maken.

Barbara Vangheluwe, CEO bij Uitgeverij Averbode/Editions Erasme sinds december 2018 en zelf afkomstig uit de onverwachtse hoek van media, telco, marketing en communicatie, heeft zich omringd met een sterk en divers team om het emblematische merk nieuw leven in te blazen.

Oriane della Faille is er sinds deze zomer aan de slag als sales en marketing directeur. Oriane brengt digitale sales en marketingervaring met zich mee en heeft transformatieprocessen in de vingers. Ze komt over van Degroof Petercam waar ze de fusie tussen beide bankspelers begeleid heeft vanuit marketing- en communicatieperspectief. Ze heeft ook gewerkt in een reclamebureau (Grey Advertising) en heeft een lange ervaring in direct sales.

Tom Loockx leidt bij het nieuwe Averbode het Atelier, de plek waar nieuwe ludiek-educatieve producten en diensten bedacht en gemaakt worden. Hij brengt creatieve energie aan tafel die de doelgroepspecialisten en uitgevers uitdaagt op een andere manier moderne en relevante leerproducten te designen. Barbara en Tom hebben eerder samengewerkt bij Leo Burnett als algemeen en creatief directeur, waar ze erin geslaagd zijn het communicatiebureau terug op de Belgische markt te positioneren en in de schijnwerpers te zetten met award-winnende campagnes voor Fiat, P&G,

Inge Vander Velpen heeft sinds september het directieteam vervoegd als business director. Ze werkt zij aan zij met Oriane aan de uitbouw van verkoopsopportuniteiten voor de schoolmarkt, de retailmarkt en bedrijven. In het Atelier leidt ze de digitale innovatie en productontwikkeling, samen met Tom. Inge is niet aan haar proefstuk toe als het aankomt op het combineren van business development en ontwikkelen van nieuwe digitale diensten en producten. Als COO van &KOO (onderdeel van Cronos) en als managing director van Boondoggle behoorde dit ook tot haar kerntaken. Ze geeft nog mee dat ze uitkijkt naar de samenwerking met het volledige Averbode team om zo het erg gewaarde merk Averbode samen futureproof te maken. 

Marleen Venken is financieel en operationeel directeur van Uitgeverij Averbode/Editions Erasme sinds 2008. Met IT, logistiek en finance onder haar vleugels speelt ook zij een cruciale rol in de modernisering en digitalisering van het bedrijf.

Averbode maakt zich met dit team klaar voor de grote sprong voorwaarts. “Het is een sterk merk, met een heel goede reputatie waar ouders van nu vol nostalgie naar kijken. Onze grootste betrachting is leren leuk te maken, altijd en overal, voor alle kinderen. Inhoud, vorm en drager zijn de elementen waarmee we spelen, altijd op basis van gedragsobservatie en met behulp van diverse opvoedings- en leerspecialisten, intern en extern,” klinkt het bij Averbode. “Bij die betrachting willen we zoveel mogelijk partners en partijen betrekken, want leren houdt niet op aan de schoolpoort en beperkt zich niet tot cijfers en letters, het is een werk van heel veel betrokkenen om van kinderen wetende, denkende, voelende en waarde-gedreven volwassenen te maken. Zo helpen we ook organisaties en bedrijven om hun communicatie naar kinderen en jongeren leuker en leerrijker te maken voor de doelgroep, aan de hand van creatie maar ook met onze eigen media.”