Uitgeverij Averbode zet met campagne in op leesplezier

Crea / News

Uitgeverij Averbode, bekend van haar educatieve tijdschriften Doremi, Zonnekind en Zonneland en (voor-)leesreeksen voor kinderen van 2,5 tot 12 jaar, trekt met ‘Meer leesplezier begint hier’ naar de 83ste editie van de Boekenbeurs. Volgens het jongste rapport van de Taalunie en de Taalraad Begrijpend Lezen kunnen onze leerlingen minder goed lezen dan vroeger. Dat is een bevestiging van het internationale PIRLS-onderzoek uit 2016. Daaruit bleek dat het leesniveau van leerlingen in het vierde leerjaar zorgwekkend daalde. Eén van de adviezen van experten is om de leesmotivatie bij kinderen te verhogen. Uitgeverij Averbode is overtuigd dat meer leesplezier daartoe zal bijdragen. "Wat je leuk vindt, gaat beter, sneller en effectiever. Daarom focussen wij vooral op leesplezier. En dat stopt niet bij een meeslepend verhaal. Stemmetjes, geluiden, visuele ondersteuning … Er zijn heel wat manieren om een (voor-)leesmoment naar een hoger én nog leuker niveau te tillen. Daar willen wij als uitgeverij graag bij helpen," zegt CEO Barbara Vangheluwe.

‘Meer leesplezier begint hier’ wordt ondersteund met activaties op en rond de boekenbeurs . De officiële opening op maandag 28 oktober gebeurt volledig op kindermaat, met een kinderreceptie ism Little Chef.  "Als trotse uitgever van kinderboeken kunnen wij de feestelijke openingsavond van de Boekenbeurs alleen maar vieren met ons publiek, onze jonge lezers," zegt Barbara Vangheluwe. Op de stand van Uitgeverij Averbode staat gedurende de hele boekenbeurs de Lezen-met-een-zaklamp-bus. Niks leuker dan met een zaklamp in het donker de leukste en spannendste verhalen lezen.  Op zondag 3 november om 10u30 geeft de uitgeverij een workshop Interactief (voor)lezen: samen met acteur Bert Huysentruyt en actrice Cathy Petit ontdekken ouders samen met hun kinderen hoe spelen met je stem kan zorgen voor nóg meer leesplezier. Deze activatie wordt ondersteund met een radiocampagne op Studio Brussel.

Het thema van interactief voorlezen wordt doorvertaald naar landingspagina, een interactieve PDF, video’s op social en en bladwijzers als give-away op de boekenbeurs. 

Credits

Adverteerder : Uitgeverij Averbode - Elke Briers, Jana Van Gorp, Tom Moons
Concept & campagne: Uitgeverij Averbode-team onder creatieve leiding van Jorrit Hermans & Tom Loockx
Social media video : Amber Brepoels
Interactieve PDF : Nele Boven
Web : Pieter-Jan Degeest
Activaties op boekenbeurs : Jelien Verheyen, Indian Dribble
Radiocampagne : Sonhouse ism Paul Wauters