Unizo en Bonka Circus doen u winkelhieren

Crea / News

We shoppen massaal in het buitenland: jaarlijks vloeit er zo maar liefst 8 miljard euro niét naar onze eigen gemeenschap, maar naar het buitenland. Dat bedrag onderstreept meteen het belang van 'winkelhieren', of bewust kopen bij ondernemers van hier. Want zo investeer je niet enkel in persoonlijke service of lokale sponsoring; winkelhieren zou jaarlijks ook zo’n 45 000 jobs kunnen creëren. Daarom roepen Unizo en Bonka Circus vlak voor het eindejaar op om tijdens de feestdagen bewust te shoppen bij ondernemers van hier.

“Als je weet dat we jaarlijks nog 8 miljard euro besteden in het buitenland, dan vonden we een vervolg op de winkelhier-campagne meer dan nodig.”, legt Bart Gielen, creatief directeur bij Bonka Circus, uit. “Ditmaal willen we iedereen aanzetten om hun eindejaarsinkopen lokaal te doen. Dat deden we met een opvallende stunt in hartje Brussel. Een gigantische ‘8 miljard’, volledig samengesteld uit dozen van buitenlandse winkels, stelde iedereen de vraag: investeer je liever in dozen uit het buitenland, of in jobs en mensen uit je buurt? Op social media voerden we verder campagne door op de voordelen van winkelhieren te wijzen.”

Op vrijdag 6 december ging de campagne van start met een opvallende PR stunt op de Kunstberg in Brussel. Drie uur lang kon men een immense stapeling dozen aanschouwen die samen het getal ‘8 000 000 000’ vormden. Het indrukwekkende bouwwerk van 17 meter breed en 2,40 meter hoog, verwijst naar het aantal euro’s dat we jaarlijks investeren in het buitenland (door online shoppen en grensaankopen). Al deze dozen werden in Belgïe geleverd als postpakketjes door buitenlandse webshops.

De campagne wordt verder gevoerd via posts op sociale media. Eén teaser verwijst naar de opmerkelijke PR stunt zelf. De andere teasers focussen op de grote meerwaarde van winkelhieren: persoonlijke service, het creëren van jobs, en het mogelijk maken van lokale sponsoringen. Want dozen kunnen je niet warm verwelkomen, kunnen geen voetbaltrainingen geven, of zaken inrichten.

Alle teasers leiden naar een casemovie die het hele concept samenvat. BV’s zoals Frances LefebureWim Opbrouck, Dieter Coppens en Seppe Smits verspreiden deze boodschap verder via hun kanalen. Ten slotte krijgen ondernemers, aangesloten bij Unizo, een online toolkit aangeboden om hun rol als Winkelhier uit te dragen. De toolkit bestaat uit materiaal om zowel online (websitebanners, posts voor op sociale media, …) als offline (etalagestickers, banners, …) in te zetten. Met het geïmplementeerde ‘Winkelhier’ -abel is het meteen duidelijk voor klanten wanneer ze bij een zaak van bij ons winkelen. “Tijdens de feestdagen willen we klanten aanmoedigen om hun geschenken en feestbenodigdheden lokaal uit te kiezen. Want wat je hier uitgeeft, krijg je terug: financieel en op menselijk gebied. Winkelhieren is dus eigenlijk een geschenk voor iedereen., vat Bart Gielen samen.