UNIZO en Bonka Circus lanceren ‘winkelhier’

Crea / News

winkelhierUnizo en Bonka Circus lanceren samen ‘winkelhier’, een nieuwe term om ondernemingen van bij ons aan te duiden. Met een nieuwe campagne willen ze de mogelijke gevolgen van niet te kopen bij onze Belgische ondernemingen zo tastbaar mogelijk maken.

Via o.a. een ‘winkelhier’-label dat op websites en etalages zichtbaar zal zijn, helpen we mensen om Belgische ondernemingen gemakkelijker te herkennen,” verduidelijkt Luc Missinne van Unizo. “Want we moeten er niet flauw over doen, je weet niet altijd of een bepaalde onderneming van hier is of niet. Op deze manier maken we mensen bewuster van hun aankopen, online en offline.”
winkelhier“Van winkelhieren worden de mensen zelf, de lokale gemeenschap en ons land in het algemeen beter,” stelt Luc Missinne. “Naar experience toe, omdat we persoonlijke service en kwaliteit krijgen aangeboden. Maar het is ook duurzamer: minder files, omdat wat in ons land gemaakt wordt niet getransporteerd moet worden vanuit het buitenland. En uiteraard is er ook de economische meerwaarde. Het geld dat bij ons wordt uitgegeven vertrekt niet zomaar naar het buitenland, zonder er belastingen op te betalen. De inkomsten van onze ondernemers worden hier terug geïnvesteerd: in nieuwe jobs, in opleidingen, in infrastructuur, in lokale initiatieven,... We hebben berekend hoeveel winkelhieren ons kan opleveren. Belgische gezinnen kunnen samen 1.785 extra jobs in de retail creëren door per jaar 100 euro extra aan te kopen in Belgische in winkels. Besteden ze elke maand 100 euro extra in eigen land, dan creëert dat maar liefst 21.420 extra jobs. 2 euro (extra) besteden in Belgische winkels, per gezin, per dag, creëert in een jaar 13.035 extra jobs.”
winkelhierOm de mogelijke gevolgen van niet-winkelhieren duidelijk te maken, lieten Bonka Circus en Unizo enkele iconische zaken zoals Bakkerij Goossens in Antwerpen, Slagerij Rondou in Leuven, schoenwinkel La Bottega in Hasselt, boekenwinkel Het Paard van Troje in Gent en boetiek Brooklyn in Kortrijk hun sluiting aankondigen via een sticker op de etalage: ‘Wij stoppen. Bedankt voor alle jaren’.
winkelhier“Een boodschap die leidde tot zeer emotionele reacties op sociale media,” vertelt Bart Gielen, co-CD bij Bonka Circus. “En de perfecte opstap om enkele uren later ons verhaal rond experience, duurzaamheid en economische meerwaarde van de winkelhier te kunnen brengen. De mensen die vandaag al winkelhieren bedanken we via de vervolledigde raamsticker: ‘Wij stoppen nog lang niet. Bedankt voor alle jaren dat jij al winkelhiert.’ Door een gevoelige snaar te raken, maak je mensen vatbaar voor gedragsverandering.”
winkelhier Online bieden Unizo en Bonka Circus tips, tools en content aan om van winkelhieren een gewoonte te maken. Ook zullen ze in de toekomst op regelmatige tijdstippen naar buiten komen met nieuwe campagnes.

Credits:
Client: Unizo
Agency: Bonka Circus
Client Contact: Kim Mampaey, Mien Gillis, Luc Missinne, Liesl Deruyck, Silvie Mateljan
Project Management: Kristof Debacker, Catherine Castille
Partnership Management: Bram Vandenbroeck
Strategy: Catherine Castille, Bram Vandenbroeck, Bart Gielen
Creatives: Catherine Castille, Bram Vandenbroeck, Bart Gielen, Stijn Van Doorslaer, Kim Mampaey, Mien Gillis, Nils Meyntjens, Simon Willems, Stijn Van Hemelrijck
Creative Director: Bart Gielen
Design: Stijn Van Doorslaer, Tino Biddeloo, Gilles Valkenborg