Unizo en Dripl gaan samen voor maatschappelijk verantwoord ondernemen

Communication / News

Unizo organiseerde vorige week de Dag van de Ondernemer, die dit jaar in het teken stond van duurzaamheid en circulariteit. Als centrale boodschap: elke onderneming kan circulair zijn. Daarbij vroegen ze aan 266 kmo-zaakvoerders in Vlaanderen of ze bereid zijn te investeren in duurzaamheid. Het antwoord: een duidelijke ja. Maatschappelijke verantwoordelijkheid is de belangrijkste drijfveer om te investeren in duurzaamheid. Maar daarbij botsen ondernemingen nog veel te vaak op te hoge kosten en te weinig ondersteuning. Om de circulaire boodschap kracht bij te zetten, lanceerde Unizo samen met duurzame start-up Dripl een wedstrijd waarbij één KMO een maand lang de voordelen kon ondervinden van Dripls verpakkingsvrije drankautomaat.

“Ondernemen voor morgen”, zo luidt de Dag van de Ondernemer-campagneslogan dit jaar. Unizo riep de Dag van de Ondernemer in het leven om een welgemeende ‘dankjewel’ te zeggen aan de ondernemers van dit land.

“Ondernemers zijn de werkpaarden van onze samenleving. Het zijn de mensen die meer dan 50 uur per week werken, vaak tot na hun pensioenleeftijd, ondertussen anderen werk bezorgen en nieuwe ideeën uitwerken. Ondernemers verdienen dus die ‘dankjewel’. Dat mag al eens in tijden waarin ondernemers vooral gezien worden als financiers van lonen en belastingen,” zegt Unizo-topman Danny Van Assche.

Het centrale thema is duurzaamheid en circulariteit, ofwel het principe van reduce, reuse en recycle. Door de grondstoffen en energie die we nodig hebben zo beperkt mogelijk te houden (reduce), zoveel mogelijk te hergebruiken en afval te beperken (reuse) en ervoor te zorgen dat de afval dat we dan toch veroorzaken een nieuw leven te geven (recycle), kunnen we onze ecologische voetafdruk een pak verminderen.

Kostencrisis zorgt voor energietransitie

De wil hiervoor bij de ondernemers is groter dan ooit, zo blijkt uit een bevraging die Unizo via Check Market voerde bij 266 ondernemers. 90% van de bevraagde kmo’s investeert vandaag of plant op korte termijn investeringen om het energieverbruik te rationaliseren, bijvoorbeeld door (extra) te isoleren of gebruik te maken van moderne technologieën. Ook duurzame energiebronnen zoals zonnepanelen en warmtepompen zijn populair. 60% van de bedrijven heeft al geïnvesteerd en nog eens bijna 15% heeft plannen.

De ongeziene prijsstijgingen voor elektriciteit, aardgas en brandstof versnellen de energietransitie. Alternatieve, hernieuwbare energiebronnen zijn financieel nu veel interessanter dan voorheen. De terugverdientijd (ROI) is korter en men wordt minder afhankelijk van de prijsvolatiliteit van fossiele brandstoffen.

MVO

Liefst 2 op 3 kmo’s die te maken krijgen met leveringen investeert vandaag in duurzame ketenzorg, en is dus zeer bewust van de risico’s op schendingen van mensenrechten, arbeidsrechten en milieunormen in de waardeketen van bepaalde producten en diensten. Het gaat ook om concrete handelingen, acties en beslissingen van ondernemingen om die risico’s maximaal te vermijden, bijvoorbeeld door te kiezen voor lokale leveranciers.

Gepeild naar de beweegreden om te investeren in duurzaamheid geeft 77% als een van de hoofdredenen dat ze hiermee hun maatschappelijke verantwoordelijkheid willen opnemen. Ook kostenbesparing (71%) en de schaarste aan grondstoffen (30%) scoren hoog.

Circulariteit

57% van de kmo’s investeert in de valorisatie van afval- en reststromen van hun ondernemingsactiviteiten. Zero waste policies vinden de laatste jaren steeds meer hun opmars, denk aan het tegengaan van voedselverspilling. Soms kunnen ook nieuwe materialen/producten gecreëerd worden uit de afvalstroom, waardoor er letterlijk circulariteit ontstaat. Kmo-zaakvoerders zijn vragende partij om producten zodanig te fabriceren dat ze langer meegaan, gemakkelijk te herstellen zijn en, indien dat laatste niet kan, recyclebaar zijn. In de helft van de kmo’s waar water een rol speelt, wordt vandaag ook al geïnvesteerd in waterbesparende maatregelen, bijvoorbeeld door het opvangen, zuiveren en hergebruiken van regen- en afvalwater.

Een nieuwe generatie ondernemers

Op het snijpunt van de twee trends - kostenbesparing en MVO - zit een een nieuwe generatie ondernemers klaar. Dripl is daar één van. Het jonge bedrijf wil voor een revolutie in de frisdrankindustrie zorgen. De start-up van Colin Deblonde en Lucas Moreau is sinds 2019 actief en wil met zijn energiezuinige ‘Refill Points’ (lees: tappunten waarbij je gezonde frisdrank zonder toegevoegde suikers kan tanken in een hervulbare drinkbus) fors snoeien in de afvalberg van
1,3 miljard verpakkingen die de klassieke frisdrankindustrie elke dag veroorzaakt. “Ons doel is om tegen eind 2023 10 miljoen wegwerpverpakkingen te besparen en in heel Europa actief te zijn,” stelt Dripl co-founder Deblonde. “Dat onze tappunten tot 4 keer minder energie verbruiken dan klassieke drankautomaten vinden onze klanten ook vaak heel belangrijk.”

In de aanloop naar de Dag van de Ondernemer organiseerde Unizo een wedstrijd waarbij ondernemers zo’n Refill Point een maand lang konden winnen. “We wilden graag ons steentje bijdragen aan deze Dag van de Ondernemer. Enerzijds door aan te tonen dat je werkomgeving verduurzamen helemaal niet moeilijk hoeft te zijn en anderzijds ook natuurlijk gewoon om de hardwerkende ondernemers in dit land te belonen met onze lekkere drinks.”