Uw digitale schop tegen de kont

Marketing / News

Een website mag er dan nog leuk uitzien, wie niet inzet op Search Engine Marketing gaat niet ver komen. Zoekverkeer vormt nog steeds de belangrijkste verkeersbron voor vele websites, en de pandemie versterkte alleen maar het belang van online aanwezigheid in search engines.

SEM, langweg Search Engine Marketing of zoekmachinemarketing, is de marketing die alle vormen om te adverteren via zoekmachines beslaat. Enerzijds is er Search Engine Optimalisation (SEO), anderzijds Search Engine Advertising (SEA). SEO heeft betrekking op de organische (onbetaalde) zoekresultaten en is een marketingstrategie waarmee je de online vindbaarheid van je website in zoekmachines probeert te verbeteren. Het is gratis, maar het kost tijd en energie. Wie er wel geld aan uit wil geven en liever directere resultaten ziet, kan kiezen voor SEA: een vorm van betaalde reclame waarbij je advertentieruimte koopt binnen zoekmachines, boven of onder de natuurlijke zoekresultaten.

Hoewel het buzzwords lijken, wordt er over een hype allang niet meer gesproken. “De cijfers zijn duidelijk: SEM is heer en meester in digital advertising in Europa, waarbij het tot wel 50% van digital mediaspend opslokt (cijfers: IAB),” zegt Youri Harmsen, managing partner van Springbok. “SEM is voor bedrijven gewoon het nieuwe ‘huur’ betalen. Dat is niet wat wij zeggen, maar dat was de reactie van sommige adverteerders toen hen gevraagd werd waarom ze niet minderden op SEA tijdens de pandemie, een moment waarop marketingbudgetten massaal onder druk stonden.” Sterker nog: de coronacrisis zou het belang van online aanwezigheid alleen maar versterkt hebben, zo klinkt het bij OMcollective. “Het is essentiëler dan ooit om bovenaan de zoekresultaten te staan: Google maakt steeds vaker deel uit van de customer journey of het aankoopproces,” zegt Pieter Serraris, digital marketing consultant en expert SEO en SEA bij het bureau.

 >>> LEES HET VOLLEDIGE ARTIKEL IN PUB MAGAZINE