Philippe Delusinne reageert op mogelijke verkoop RTL België

Media / News

Terwijl alle ogen al enkele maanden gericht zijn op de verkoop van M6 door het moederbedrijf RTL Group, is er nu sprake van de verkoop van andere dochterondernemingen, waaronder RTL Belgium en RTL Nederland. L'Echo en De Tijd publiceerden op woensdagochtend 24 maart meer informatie over de mogelijke verkoop. RTL Group zou belangen willen herschikken en tezelfdertijd een sterkere positie willen innemen in zijn grote thuismarkt Duitsland. Onder de potentiële kandidaten noemen de kranten diverse gegadigden. Voor RTL Belgium: Telenet (via SBS Belgium), DPG Media, TF1, dat in België door IP wordt beheerd, en Rossel als voormalig aandeelhouder. Voor RTL Nederland: alweer DPG Media en VodafoneZiggo.

"Dit dossier, dat een samenvatting is van de verschillende gegevens die over RTL Group en haar voornemens circuleren, is in dit stadium slechts speculatie," zegt Philippe Delusinne, CEO van RTL België. "Zij bevestigt evenwel het thema dat enkele maanden geleden door Thomas Rabe, CEO van RTL Group, werd ontwikkeld, namelijk: 'Rekening houdend met de evolutie van de audiovisuele industrie in de wereld, zal RTL Group op de verschillende markten waarop zij aanwezig is, de mogelijkheden onderzoeken om haar activiteiten te consolideren, hetgeen verschillende vormen kan aannemen."

Delusinne benadrukt dat dit het bedrijf niet zal afleiden van zijn essentiële opdracht: "Dagelijks, door de kwaliteit van onze productie, alle kijkers, luisteraars en internetgebruikers overtuigen die ons al zovele jaren hun vertrouwen schenken door ons leiderschap op onze markt te verzekeren. De waarde van onze onderneming is gebaseerd op 3 pijlers: 1. Het resultaat. In dit verband zult u hebben gezien hoe ons werk in het jaar 2020, in de moeilijke omstandigheden waarin wij ons bevonden, succesvol is geweest, zowel wat het publiek als wat de financiële resultaten betreft. De 16 miljoen Ebita betekent weliswaar een aanzienlijke daling ten opzichte van 2019, maar is niettemin opmerkelijk in de welbekende context van deze gezondheidscrisis die ons al een jaar bezighoudt en waarvan we de uitkomst nog moeten afwachten. 2. De teams die deze resultaten mogelijk maken. De menselijke betrokkenheid, de creativiteit en de energie die wij dagelijks aan de dag leggen om onze verschillende doelgroepen te verleiden en te overtuigen, zijn ook een van de essentiële waarden van de onderneming. 3. Vooruitzichten. De plannen die de toekomst van onze onderneming verzekeren in onze historische activiteiten, alsook de noodzakelijke aanpassing ervan aan nieuwe concurrentie en technologische ontwikkelingen, zijn de laatste elementen die ons onze waarde geven."

Philippe Delusinne vraagt expliciet niet in te gaan op speculaties en belooft zelf naar buiten te treden zodra nieuwe informatie beschikbaar is.