Var, RMB, Bubka en PUB kronen GAIA en Eneco tot eerste winnaars Sounds of Change

Awards / Crea / News / sounds of change

Sounds of Change, de nieuwe prijs voor audioreclame van Var, RMB, Bubka en PUB met focus op duurzaamheid en creativiteit in audio advertising, maakt zijn eerste winnaars bekend. Eneco in het noorden en GAIA in het zuiden mogen zich voor de periode januari-februari 2024 tot best-in-class kronen. Hun radiospots werden gekozen uit een eerste selectie van 9 Nederlandstalige en 7 Franstalige spots, voorgeselecteerd door Var en RMB, op basis van de 17 SDGs (Sustainable Development Goals).

Bubka, Var en RMB werken nauw samen om impactstudies te voeren rond ‘duurzame’ radiospots, vooral omdat experts een verband legden tussen ‘social norming’ en het aannemen van een duurzamer gedrag. Kortom, wanneer duurzaam gedrag toeneemt wordt het sociaal aanvaardbaar en leidt het tot nieuwe normen. Media en reclame zijn echter een belangrijke hefboom voor ‘social norming’, aangezien het invoeren van sociale normen daadwerkelijk gebeurt door communicatie.

Om de inzet van de reclame-industrie voor een duurzamere en inclusievere toekomst te belichamen en hen te belonen die hier mooie stappen in ondernemen, lanceren de drie partners nu in samenwerking met PUB ‘Sounds of Change’, een prijs voor creatieve audiocampagnes die positieve en impactvolle boodschappen overbrengen. De prijs, die iedere twee maanden wordt uitgereikt, benadrukt zo de groeiende toewijding van merken aan ethische en verantwoorde communicatie.

De eerste resultaten: Eneco in het noorden, GAIA in het zuiden

De jury, bestaande uit neutrale reclame- en audioprofessionals, beoordeelde intussen een eerste reeks van radiospots, uitgezonden tussen januari en februari 2024, en toetste deze nauwkeurig af aan zes volgende criteria: honesty, commitment, urgency, clarity, shared value en creativity.

  • Honesty: bedrijven die deel van de waarheid proberen te verbergen en niet volledig transparant zijn, bevestigen alleen maar wat consumenten al denken: dat bedrijven niet eerlijk zijn. Aangezien eerlijkheid het meeste gewicht in de schaal legt bij het verdienen van geloofwaardigheid, is echt eerlijk zijn het eerste wat we moeten doen.
  • Commitment: slechts 7% van de consumenten vertrouwt erop dat hun overheid de duurzame transitie in goede banen leidt. Het is dan ook niet verrassend dat 82% van de consumenten wil dat bedrijven het voortouw nemen. Blijkt ook uit onderzoek: indien mensen het gevoel hebben dat een merk duurzaamheid aux serieux neemt, is 60% bereid om te geloven wat een merk zegt. Het is daarom belangrijk dat bedrijven tonen dat ze zich actief inzetten op het vlak van duurzaamheid.
  • Urgency: consumenten zijn zich ervan bewust dat er dringend klimaatactie moet ondernomen worden. Een bedrijf dat laat zien dat het de urgentie begrijpt en dat hier en nu actie onderneem, ziet de geloofwaardigheid van zijn reclame toenemen.
  • Clarity: een radiocampagne wordt als duidelijk beschouwd wanneer het bericht dat wordt overgebracht gemakkelijk te begrijpen is voor de luisteraars en effectief communiceert wat de adverteerder wil overbrengen. Een heldere en consistente boodschap, eenvoudig taalgebruik en een duidelijke call-to-action dragen daar toe bij.  
  • Shared value: wanneer een probleem relevant is, is een oplossing dat ook. Consumenten gaan op zoek naar een manier om bij te dragen, op een grotere schaal dan ze dat zelf kunnen. Bedrijven die deze gemeenschappelijke waarden uitdragen, hebben een streepje voor.
  • Creativity: een creatieve radiospot heeft een origineel idee of concept dat de aandacht van de luisteraar trekt. Dit kan een slimme twist zijn, een humoristische insteek, een verrassende verhaallijn of een boeiende dialoog.

Op basis van deze criteria heeft de jury, bestaande uit journalisten (Evy Van Ruyskensvelde en Marine Dehossay van PUB) en professionals uit het vak (Wim Vermeulen van BubkaAn Rietjens van Serviceplan en Fred Dorsimont van Behaven), de volgende spots van Eneco (noord) en GAIA (zuid) bekroond tot winnaars van deze eerste editie, op de voet gevolgd door de Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame (JEP) en Bebat in het zuiden en GAIA (met dezelfde spot) en De Tijd voor het noorden. Dat maakt GAIA tot een meer dan verdiende runner-up.

De jury licht deze keuze toe: “GAIA heeft enorm leuk werk verricht door het thema van deze spot te linken aan Valentijn,” zegt Fred Dorsimont, co-founder & managing director van Behaven. “De feiten kloppen, het centrale idee (kalverliefde) is slim en de link met het merk is onbetwistbaar. De Franstalige versie eindigt bovendien met een vleugje humor, wat van deze spot mijn absolute favoriet maakt van de hele selectie,” zegt An Rietjens, creative strategy leader van Serviceplan Group. Evy Van Ruyskensvelde, journaliste bij PUB.be, voegt toe: “Ik moet eerlijk toegeven dat deze spot mijn ultieme favoriet is. Creatief, relevant en grappig: deze spot doet wat hij moet doen.”

Eneco haalt in het noorden van zijn concurrenten dankzij zijn relevante thema en duidelijke call-to-action. “Het duurzamer maken van ondernemingen is een van de domeinen waarop we snel vooruit moeten gaan. Eneco scoort op dat vlak top, zeker wat betreft shared value,” aldus Wim Vermeulen, director of strategy & sustainability van Bubka. Fred Dorsimont is het daar mee eens: “Energie-efficiëntie is een van de belangrijkste prioriteiten voor ondernemingen vandaag de dag. Wat impact betreft kan deze spot dus wel tellen. Bovendien is er een duidelijke call to action.” “Eneco is een hoog aangeschreven energiebedrijf bekend om zijn duurzame focus, qua geloofwaardigheid scoort Eneco hier dus hoog,” zegt An Rietjens nog.

Eneco en GAIA reageren alvast bijzonder tevreden op deze erkenning. “Eneco wil tegen 2035 klimaatneutraal te zijn, niet alleen binnen de eigen organisatie, maar ook samen met zijn klanten. “Ons One Planet-plan heeft een duidelijk doel en leidt ons bij al onze strategische beslissingen,” aldus Bert Clinckers, managing director van Eneco België. Het is dan ook niet vreemd dat we onze klanten hierin willen begeleiden. We geloven dat we dit kunnen, en dat onze klanten dit willen. De Eneco Green Energy Summit is een uitstekend platform om dit te tonen. Het is onze taak om bedrijven te informeren, te adviseren en te inspireren. Samen met hen zetten we stappen naar een duurzame toekomst. Deze prijs moedigt ons aan om door te gaan met ons werk en onze klanten nog meer te betrekken bij de transitie naar duurzame energie.” 

“We zijn zeer blij met deze erkenning,” zegt Michel Vandenbosch, voorzitter van GAIA. “We geloven enorm in de impact van creatieve radiospots. Niet alleen is dit medium direct, het verbindt ook ratio en emotie. Al onze campagnes zijn bovendien duurzaam, want ze streven naar een wereld zonder dierenleed. Met de lancering van kalverliefde.be/jeveauxdelamour.be op Valentijnsdag maken we een statement: de harteloze scheiding tussen moeder en kalf in de zuivelindustrie, direct na de geboorte, is verre van liefdevol.”