VDK Bank en Bonka Circus tonen drie kanten van dezelfde medaille

Crea / News

Het gaat hard voor VDK Bank. Na de overname van de NewB-klanten eerder dit jaar en de mooie jaarresultaten, pakt de naar eigen zeggen ethische en duurzame bank nu uit met een nationale campagne. Daarin nodigen ze Belgen uit om hun denken te verdriedubbelen: door rendement te kiezen voor zichzelf, hun streek en de planeet. Symbool voor dat driedubbel denken? Een unieke, driezijdige munt.

VDK Bank is een buitenbeentje in de bancaire wereld. De ethische, duurzame bank is niet alleen een van de oudste banken van België, maar sinds de samenwerking met NewB nu ook de jongste. Om nog meer mensen te overtuigen om duurzaam te bankieren, lanceert de progressieve bank nu een nationale imagocampagne. "Duurzaamheid is een containerbegrip geworden," zegt Jesse Vanophalvens, creatief directeur bij Bonka Circus. "Iedereen claimt om duurzaam te zijn, ook diegenen die het niet zijn. ​Daarom gingen we op zoeken naar een onderscheidende manier om het duurzaam-ethische verhaal te vertellen. ​Enter het credo ‘Verdriedubbel je denken’ waarmee we Belgen willen overtuigen om rendement te kiezen voor zichzelf, de streek en de planeet. Een duidelijke en geloofwaardige boodschap voor VDK Bank die met haar zeventig buurtkantoren sterk lokaal verankerd is en van oudsher geld prioritair herinvesteert in sociale en duurzame projecten. ​Met deze campagne maken we de sprong van klanten rekruteren naar driedubbele denkers selecteren."​​ ​Om de ‘verdriedubbel je denken’-gedachte te vertalen in een opmerkelijke imagocampagne ​werd gezocht naar een krachtige metafoor.​ Dat werd een bijzonder driezijdig muntstuk. "Ze zeggen vaak dat geld twee kanten heeft - kop versus munt, stier versus beer, winst versus verlies," verklaart copywriter Barbara Dzikanowice. "Wij vroegen ons af: wat als geld nu eens drie kanten had, en het opbrengt voor jezelf, je streek en de planeet?" Art director Johan Van Oeckel vond het een uitdaging om die metafoor ook tastbaar te maken. "Dankzij een samenwerking tussen verschillende ambachtslieden en een sterk staaltje vakmanschap werd de munt ook echt geproduceerd - een huzarenstukje," meent hij. Pieter Neyens van Ppuntt 3D studio zette het ontwerp van het muntstuk om in 3D-designs. Op basis daarvan maakten CNC-freesexperts Wimba en Frecon de mal van de munt. De mallen gingen op hun beurt naar goud- en zilversmid Karl Van Ranst, die ze polijstte, vergulde in een goudbad en van zijkanten voorzag. ​​

Een munt maken, is dat geen valsmunterij? Toch niet. Er werd toestemming verleend door de Nationale Bank van België en de Europese Centrale Bank. "Het resultaat lijkt enorm sterk op een echt euromuntstuk, maar wijkt er omwille van de 3D-vorm ook net voldoende van af," verduidelijkt Giovanni Van de Velde, muntmeester van de Koninklijke Munt van België. "Omdat het hier gaat om een symbolisch object zonder betaalwaarde - en ook wel omdat we het een boeiend project vinden - gaven we ons fiat. De Europese commissie heeft zelfs een exemplaar gevraagd voor interne opleidingen rond copyright." ​Zo'n 350 medewerkers van VDK Bank krijgen een munt bij de kick-off van de campagne. Er is ook een boekje waarin de campagne en de visie van het merk op duurzaam en ethisch bankieren verder worden toegelicht. Leen Van den Neste, ceo van VDK Bank, is alvast enthousiast. "Een bank is meer dan een neutrale dienstverlener zoals een internetprovider of pakjesdienst. Door de bedrijven en initiatieven waarin we beleggen en de kredieten die we verlenen, bepalen we mee de toekomst. Deze campagne slaagt erin dat op een eenvoudige en toch krachtige manier te communiceren,"​ licht ze toe.

De online video werd geproduceerd door Studio Plankton. De radiospots werden ingesproken door Jan De Smet (in een vroegere periode lid van De Nieuwe Snaar) en worden muzikaal ondersteund door het nummer "Fifteen Floors" van de Belgische band Balthazar. De campagne wordt later dit jaar ook in het Franstalige deel van België gelanceerd.

Credits

Client: vdk bank

Agency: Bonka Circus

Client Contact: Leen Van den Neste, Wouter Van Besien, Sofie De Keyser

Account Manager: Elke Piron, Kristof De backer, Sara Dobrzynska

Client Service Director: Julie Proesmans

Strategy: Peter Verbiest, Eline Goethals

Creative Director: Jesse Vanophalvens

Creatives: Johan Van Oeckel, Barbara Dzikanowice

Art Director: Lennert Vedts

FR Adaptation: Hugues Vanden Steen

Animation: Plankton

Graphic Design: About Contact, Elke Broothaers

DTP: Elke Broothaers

Bannering: DickyTall

Sound: Sonhouse

Video: Raven Price, Sander Dufourmont

Munt productie: ppuntt 3D studio, Wimba, Frecon Industries, Van Ranst

Media strategy & buying: RCA

PR: Comm2You