Verandering voor iedereen?

Communication / News / Sustainability

De veranderingen in ons leven merken we nauwelijks op. Gelukkig zijn er nog een paar indicatoren die ons daar af en toe op wijzen, zoals een jeansbroek waar we niet meer in geraken of het oprakelen van een oude foto… Maar er zijn ook bewuste veranderingen: veranderen van woonst, levensgezel, vervoersmiddel, kapsel of werk… En wanneer we juist niet willen veranderen, zijn er externe factoren die ons dwingen. Van onoverwinnelijke dingen tot het doodgewone ouder worden, kwaad omdat we dat helemaal niet willen.

Het is nu één jaar dat de jeugd het woord « verandering » in de mond neemt. Overal ter wereld proberen jongeren. De politiek en de samenleving te sensibiliseren voor de realiteit van klimaatverandering en de gevolgen daarvan. De oudere generatie was hen wel voor, maar hun boodschap is niet altijd overgekomen. Om aan te tonen dat niets eenvoudig is: het initiatief « Sign for my future »,waarmee bedrijfsleiders, grote firma’s, media en burgers naar onze politici “een sterk signaal wilden sturen voor een sterk klimaatbeleid”, heeft verre van de gewenste resultaten opgeleverd.

“In een veranderende wereld is er geen groter risico dan bewegingloos te blijven”, zei Charles Michel, tijdens de Algemene Vergadering van de VN op 26 september, tegen voorzitter Jacques Chirac. Jacques Graghay, voorzitter van de Waalse ondernemersvereniging, zei op zijn beurt dat “ons economisch model vastzit en dat we het moeten veranderen.” Gek, dit plotselinge verlangen naar verandering! Maar het moet dan wel constructief zijn, en daarom moeten er voorstellen op de tafel komen te liggen. In uw vorige PUB magazine pleitte auteur en consulent Guibert del Marolal voor andere ontwikkelingsmodellen. De machine is in gang.

Wat zeker is, is dat het niet gemakkelijk is om gewoontes te veranderen. En als het op bedrijven aankomt gaat het natuurlijk altijd trager. Maar wat telt is die eerste stap. Voor adverteerders en mensen uit de communicatiesector berusten de vragen rond duurzaamheid op de SDG’s (Sustainable Development Goals). Als professioneel medium willen wij samen met u, adverteerders, bureaus, media, academici en marketeers, proberen begrijpen hoe we een verandering in gedrag houding en aanpak kunnen waarmaken. En dit sinds 2018. PUB is veranderd en zal dat ook blijven doen. Want we kunnen het voor de hand liggende niet ontkennen: verandering, daar moeten wij en u voor zorgen.

Philippe Warzée