Verhulst and Friends en Sense reizen naar ‘the Land of Memory’

De reizende tentoonstelling “Our Common Heritage, Land of Memory” staat momenteel opgesteld op de Esplanade du Mardasson in Bastogne (van maart tot mei 2021), maar komt binnenkort ook naar vijf locaties in België, Frankrijk en Duitsland. De expositie werd ontworpen, gerealiseerd en geproduceerd door Verhulst and Friends, in samenwerking met het bedrijf Sense voor het inhoudelijke deel en met Marcos Vinals Bassols voor de scenografie.
De tentoonstelling heeft als doel de Grote Regio (Duits, Belgisch, Frans en Luxemburgs grondgebied) te promoten als een niet te missen site, door de vele herdenkingsplaatsen (musea, slagvelden, begraafplaats,...) in de kijker te zetten. Het gaat ook om het begrijpen van de geschiedenis van dit grensoverschrijdend gebied in verband met de twee wereldconflicten en om de opbouw van Europa aan het einde ervan uit te leggen. Het is een van de vele verwezenlijkingen van een toeristisch project dat een unieke bestemming ter nagedachtenis aan Europa benadrukt.
De tentoonstelling vertelt het gemeenschappelijke verhaal van de grensbevolking die schade heeft geleden tijdens de twee wereldoorlogen. Om zulke tragedies te vermijden bedenken enkele mensen in het hart van dit gebied het idee van een eerste Europese constructie voor duurzame verzoening. Dit project is het resultaat van een nauwe samenwerking tussen partners uit de Grote Regio: Belgen (Provincies Luik en Luxemburg), Fransen (Département de la Meuse), Luxemburgers (L’Eislek) en Duitsers (Saarland).
De expo is opgedeeld in twee delen. Een eerste ruimte vertelt de ervaringen van onze bevolking op vijf gigantische fotoalbums die betrekking hebben op de volgende vijf periodes: de pre-Eerste Wereldoorlog, de Eerste Wereldoorlog, het interbellum, de Tweede Wereldoorlog en de naoorlogse periode met de constructie van Europa. Een tweede, meer meeslepend deel wordt overgedragen via beeld en geluid, een opeenvolging van gebeurtenissen die deze gedeelde geschiedenis markeren.
Credits
Client: INTERREG Grande Région – Land of Memory
Concept: Michel Huvenne agence Verhulst and Friends
Contenu: Dan Azria SENSE agency
Scénographie: Marco Vinos Bassols
Audio visual technique: Gilles Dopchie Scenology
Production: Frédéric André Projuice
PR account manager - Wavemakers
Welkom bij Wavemakers Bij Wavemakers hebben we een passie voor baanbrekende PR en […]
Hoofd Communicatie - UGent
Context Ben jij een ervaren communicatieprofessional met een strategische visie en sterke leiderschapskwaliteiten? […]
Responsable du développement commercial et marketing H/F - Réseau des Médias de proximité (FR)
APPEL A CANDIDATURES Le Réseau des Médias de proximité recrute un.e « Responsable […]
Corporate PR Account Manager Walkie Talkie
WALKIE TALKIE IS ON THE LOOKOUT FOR A CORPORATE PR ACCOUNT MANAGER WALKIE […]