VIA kiest Yves Gérard als nieuwe voorzitter

News / People

Vanuit de politiek van een roterend voorzitterschap kiest VIA Yves Gérard (RMB) als nieuwe voorzitter en Bart Demeulenaere (Ads&Data) als vicevoorzitter. Het mandaat bedraagt minimaal 1 jaar.

Op 23 mei heeft VIA zijn algemene vergadering gehouden en ook een evaluatie gemaakt van het voorbije werkjaar. De komst van Transfer als nieuw lid was alvast een opsteker, waardoor VIA zo goed als de ganse lokale AV-markt vertegenwoordigt.

"Het is dan ook logisch dat VIA een actieve rol speelt in marktbrede dossiers zoals de toekomstige digitale reclamemodellen, niet-doorspoelbare reclame, het uittekenen van de toekomstvisie van het CIM of de steun aan het Commtozero-initiatief," klinkt het bij VIA. 

Een punt waar VIA wel met bezorgdheid naar kijkt, is de toename aan wetgevende initiatieven op het vlak van reclame en het opleggen van beperkingen. "VIA steunt de zelfregulerende initiatieven van de JEP en het Communicatie Centrum en wil er mee over waken dat de Belgische media op gelijke voet worden behandeld met andere (internationale) spelers.'

Op het vlak van kennisopbouw ging de focus naar het “Attention”-onderzoek rond videoreclame, dat in twee delen naar de markt gebracht werd. Daarnaast werd het jaarverslag Televisie uitgebreid naar Radio en Cinema en samen gepresenteerd als “The 2022 Reports”.

Tot slot heeft VIA voluit meegewerkt aan de lancering van de Total Video Planning tool, en deed het een voorzet tot “The Ideal Video Plan”.