Vijftig tinten groen: wegwijs door een jungle van consumentenlabels

Communication / News / Sustainability

Zowel op het vlak van gezondheid en duurzaamheid als voor biologische en fairtrade producten bestaan er talloze labels, maar kan de consument door de bomen het bos nog wel zien? Staatssecretaris voor begroting en consumentenbescherming Eva De Bleeker (Open Vld) vindt van niet. Ze wil de wildgroei aanpakken – al is ze zeker niet van plan om te snoeien met de botte bijl. En wat denkt retailspecialist Gino Van Ossel van dat voornemen?

De consument koopt vandaag bewuster dan ooit, maar het groot aantal labels zorgt voor onduidelijkheid, dat is het standpunt van staatssecretaris voor begroting en consumentenbescherming Eva De Bleeker (Open Vld). “Bij sommige labels kan men zich bovendien de vraag stellen waarvoor ze eigenlijk staan en of hun claims correct zijn,” vindt ze. De Bleeker benadrukt dat de duurzaamheid van een product en het productieproces erachter een strategisch onderdeel van de marketing kunnen uitmaken, maar daadwerkelijk misbruik moet natuurlijk worden aangepakt. “Met de FOD Economie willen we orde op zaken stellen en ervoor zorgen dat de consument duidelijke informatie krijgt. Onze middelen zijn beperkt, maar naast de economische inspectiediensten hebben ook de JEP en de FSMA daarin bepaalde bevoegdheden.”

Daarnaast wil de staatssecretaris ook streven naar een kleiner aantal labels, evenwel zonder de sector iets op te dringen: ze wil verschillende spelers samenbrengen en in onderling overleg kijken wat er mogelijk is. “Ik geloof dat ook de producenten gebaat zouden zijn bij meer eenvoud: als er maar één label zou zijn voor pakweg bio, dan zou dat de ruchtbaarheid én de geloofwaardigheid ten goede komen,” aldus De Bleeker. De producent zou dan kunnen uitpakken met een keurmerk dat gedragen wordt door de hele sector.

[...] Het volledige artikel leest u in PUB Magazine