Vlam legt zijn tuin aan met Viavictor

Crea / News

De komende drie jaar voert Viavictor campagne voor het tuinaannemer-merk van Vlam. “We behouden ‘het tuinaannemer-effect’ als kroonjuweel, maar kiezen voor een radicaal andere strategie. Eentje waarin geen plaats is voor een tuin, maar wél voor muziek van eigen bodem,” zegt Matthias Debruyn, strateeg bij Viavictor.

Nieuwe invulling voor tuinaannemer-effect

“Tuineigenaars zijn in dit coronajaar nog verliefder geworden op hun stukje buiten. En dus zijn tuinaannemers hun geclaimde monopoly op ‘genieten’ voorgoed kwijt. Dat is veel te banaal als troef, want dat kunnen we ook gewoon zónder iemand die onze tuin verzorgt,” vertelt Debruyn. “De ambitie ligt dus een pak hoger: we willen mensen doen dromen van het leven in hun aangelegde tuin. En dromen, dat doe je liefst zo groot mogelijk – niet gehinderd door de inspiratie van een tuinaannemer of door de gerealiseerde droom van iemand anders. Dát is het tuinaannemer-effect.”

Geen tuin te zien

Elias De Boeck, projectcoördinator bij Vlam, gaat verder: “Het was wel even schrikken toen we een concept gepresenteerd kregen zónder tuin, met alleen maar beelden van rommelige interieurs en een overlopende badkuip. Maar het klopt helemaal: mensen kunnen zich zélf het best inbeelden hoe hun droomtuin eruit ziet en daar zet de spot hen toe aan.”

De campagne geeft zo impliciet nog een extra boodschap mee aan de kijker. Dat die zijn volgende paar duizend euro renovatiebudget misschien beter in zijn tuin steekt, in plaats van in zijn keuken of badkamer. “Tuinaannemers moeten tegelijk opboksen tegen de doe-het-zelfzaken én tegen de keukenbouwers. Met deze spot kunnen we aan beide fronten strijd leveren,” aldus Matthias Debruyn.

Naast een campagne via addressable tv op de kanalen van DPG Media adverteert Vlam ook online met video en animatie.

Muziek van het Antwerps conservatorium

Omdat de clip niet gedragen wordt door een dialoog, neemt de muziek een cruciale plaats in. Onder meer daarom koos Viavictor ervoor niet met muziek uit een databank te werken, maar voor een puur Belgische creatie te gaan. “We zetten de studenten van het conservatorium aan het werk om een stuk te creëren op maat van deze spot. Uit de verschillende, uiteenlopende voorstellen kozen we voor deze melodie van Noah Senden & Lieze Denckens. De song tilt de spot nog naar een hoger niveau,” besluit creatief directeur Wout Neys.

Credits
Client: ​VLAM
Client contact: ​Elias Van Den Broeck, Marie Arnauts
Crew
Strategic director: ​Matthias Debruyn
Creative director: ​Wout Neys
Account manager:​ Ben van Gils
Project manager: ​Liesbeth Buysse
Creatie: ​Caroline De Cock, Lynn Van Den Broeck, Lotte Wouters, Jeroen Van Ginneken Online marketeer: ​Anneke van Gemert
Productie:​ ZMo Productions
Director​: Tobias Deruwe
DOP​: Willem Jones
1AC​: Joel Bervoets
2AC​: Maria Munoz
Gaffer​: Michael Swennen
Bestboy​: Tim Janssens
Chef Grip​: Lester Otten
Grip ass​: Symeon Verbeek
Art Director​: Liza Shevchuk
Setdressing​: Zoe Boogarts
Set Photographer​: Niko Caignie
Edit:​ Preben Verledens
Grading:​ Kene Illegems
Soundtrack​: Noah Senden & Lieze Denckens Audiopost:​ Feras Daouk
VFX: ​GRID Studio
Location:​ Studio Scott
Serviced by Lucky Cameras
In samenwerking met Royal Conservatoire Antwerp