VML en Bavaria Smalt klaar voor frisse start met frisse smoel
Bavaria is bij ons vooral bekend als biermerk, maar intussen groeit de populariteit van Bavaria Malt – verfrissende drankjes op basis van mout – in het Midden-Oosten en Afrika. VML kreeg de opdracht om dit merk nieuw leven in te blazen en een nieuwe, jongere doelgroep aan te spreken. Het resultaat is een complete make-over waarbij alles werd herzien, behalve het drankje zelf. Met een volledig nieuwe identiteit en een nieuwe naam is het merk klaar om de markt te veroveren.
Dynamische fruitdoorsnedes liggen aan de basis van de nieuwe onderscheidende stijl. Voor iedere smaak werd het belangrijkste ingrediënt op een frisse manier doorvertaald naar unieke icoontjes. Deze vormpjes worden telkens gecombineerd met een subtiele graansymboliek, een knipoog naar de roots van Bavaria. Voor het logo werd een liquide font ontwikkeld dat rond een moutsymbool “golft”. Met deze uitgepuurde visuele identiteit benadrukt VML de verfrissende smaak van het drankje.
Een nieuwe identiteit, een nieuwe naam
Een ander belangrijk onderdeel van de rebranding is de naamswijziging. Bavaria Malt is een verfrissende soda met mout als uniek ingrediënt. Daarom wordt Bavaria Malt omgedoopt tot Bavaria Smalt. Een subtiele, maar slimme verandering die de overgang naar een meer emotioneel en onderscheidend merk illustreert. Bovendien is het een naam die intrigeert, zonder de authentieke oorsprong van het drankje te verloochenen. De nieuwe naam diende ook meteen als inspiratie voor de nieuwe baseline; Sgood.
Design op basis van inhoud en onderzoek
Voor het bureau rond de ontwerptafel ging zitten, werd eerst gezocht naar de essentie van het merk via strategische analyses en marktonderzoek. Bavaria Smalt werd gezien als een drankje dat zo verrassend en verfrissend is dat het zich laat vertalen in “contagious goodness”. VML creëerde daarom een unieke stijl onder het motto intrigue and invite, die een grote mate van nieuwsgierigheid aanwakkert om het drankje te proeven.
Veel meer dan een design make-over
Om de nieuwe identiteit kracht bij te zetten, ging VML samen met Royal Swinkels nog een stapje verder. Vaarwel ouderwetse 'thick can'. Welkom eigentijdse ‘sleek can’. Samen met CBA Design ontwikkelde VML ook een volledig nieuw flesontwerp én introduceerden ze een eigen glas. Elk detail draagt bij aan de nieuwe, frisse uitstraling van Bavaria Smalt. Met de nieuwe identiteit is het merk helemaal klaar om een breder en jonger publiek aan te spreken en zo nieuwe markten te veroveren. Te beginnen met groeimarkten, zoals het Midden-Oosten en Afrika.
Credits:
Client: Bavaria Smalt
Client contact: Kristof Ampe, Tom Robberechts, Tim Schnitzler
Agency: VML
Chief Creative Officer: Klaartje Galle
Executive Creative Directors: Kasper Janssens & Arjen Tarras, Kristof Snels
Creation: Tomas Van Loon, Patrick Vermeylen, Dennis Vandewalle
Account team: Pieter Van Schil, Molly Waeytens
Design: Davy Dooms, Tom Kruijzen, Jeffrey Uten, Tom Besters
Strategy: Tom Vingerhoets, Mustafa Al-Haideri, Dimitri Mundorff, Jan Bouts
DTP: Anja Van den Broeck, Jan-Bart Debruyne
Agency Production: Ingeborg Van Hoof, Caroline Van Ranst, Thomas Anthoni
Motion Design: Mikael Naudet, Andreas De Ridder, Karel Van Gucht
Sound Design: Menno Van Riet
3D Design: Artbox Amsterdam