Febelfin en Hurae slaan de handen ineen om jongeren te waarschuwen voor de gevaren van online beleggingsfraude met de lancering van de campagne "Volg je held niet met geld". Die campagne, geïnspireerd door recente oplichtingspraktijken op sociale media, richt zich op het alert maken van jongeren voor de risico's van beleggingsadvies van zogenaamde 'Finfluencers'.
Beleggingsfraude, waarbij fraudeurs fictieve of waardeloze financiële producten aanbieden, is een groeiend probleem. Jongeren blijken bijzonder kwetsbaar, met 23 procent die overweegt advies van Finfluencers op te volgen, volgens onderzoek van Febelfin.
De campagne, geleid door bekende influencers Jonatan Medart en Sami Farhat, spoort jongeren aan om kritisch te blijven en altijd op hun hoede te zijn voor verdachte beleggingsadviezen op sociale media. De twee lanceerden elk een Telegram-kanaal als onderdeel van de campagne "Volg je held niet met geld". Via hun populaire socialemediakanalen leidden ze volgers naar de Telegram, waar ze zich voordeden als trading gurus. Met verleidelijke beloften van hoge rendementen wisten ze in totaal bijna duizend mensen te lokken.
Na enkele berichten in de Telegram-groepen, werd twee weken later onthuld dat Jonatan en Sami geen echte trading gurus waren, maar onderdeel waren van de campagne om jongeren bewust te maken van online beleggingsfraude. Deze onthulling zorgde voor een golf van bewustwording over de risico's van het volgen van financiële adviezen op sociale media en benadrukte het belang van kritisch denken en het verifiëren van informatie.
Met als hoofddoel jongeren te bereiken en bewust te maken van de gevaren van financiële oplichting, werd een gedurfde strategie toegepast. Er werd bewust gekozen voor influencers die voorheen geen band hadden met financiën, en dus geen financiële credibiliteit hadden. De kernvraag was of influencers zonder bewezen financiële achtergrond jongeren konden overtuigen om zich aan te sluiten bij een Telegram-groep.
Het succes van de campagne werd vooral gedreven door de video's die de influencers zelf deelden. Binnen minder dan 12 uur sloten meer dan 200 mensen zich aan bij de Telegram-groep, aangemoedigd door de content van de influencers. Dit toont aan dat de boodschap snel werd verspreid en jongeren actief betrokken raakten, zelfs zonder voorafgaand financieel inzicht.
In twee weken tijd verzamelden Jonatan Medart en Sami Farhat bijna duizend mensen in de Telegram-groep, mensen die oprechte interesse hadden in de beleggingstips van hun online helden. Het is dus duidelijk hoe makkelijk jongeren te ronselen zijn voor dergelijke praktijken.
Om de campagne onder de aandacht te brengen, zijn advertenties geplaatst op YouTube als preroll en op Instagram. Die strategie leverde opmerkelijke resultaten op in zowel het Franstalige als het Nederlandstalige segment.
De campagne werd versterkt door de bijdragen van invloedrijke X-gebruikers zoals Marc Van Ranst, Alexandra d’Archambeau, Vincent Van Quickenborne en Politiezone Leuven, die elk belangrijke berichten deelden die verder bijdroegen aan de verspreiding en zichtbaarheid van de campagne.
Febelfin en Hurae delen enkele nuttige tips om beleggingsfraude te voorkomen:
- Wees wantrouwig tegenover investeerders die onrealistische winsten beloven.
- Begrijp altijd volledig de aard van het product waarin je investeert.
- Wees op je hoede voor aanbieders die extra geld eisen voordat winsten worden uitbetaald.
- Controleer altijd de identiteit van de aanbieder en vermijd het storten van geld op buitenlandse rekeningen.
- Meld verdachte activiteiten: indien je verdachte activiteiten op social media opmerkt of slachtoffer wordt van beleggingsfraude, neem dan onmiddellijk contact op met de FSMA via telefoon (+32(0)2 220 52 11) of via hun contactformulier.
Credits:
Klant: Febelfin - Liesbeth Dewyn
Agency: Hurae
Creative directors: Hannes Coudenys, Vincent Schroeven
Creatives: Matti Meurisse, Noa Dekocker
Fotografie: Noa Dekocker, Jacques Delfosse
Video: Jacques Delfosse, Tom Syryn
Ervaringsdeskundige: Reda Khomsi
Productie: Kemi Oliha
Responsable du développement commercial et marketing H/F - Réseau des Médias de proximité (FR)
APPEL A CANDIDATURES Le Réseau des Médias de proximité recrute un.e « Responsable […]
Corporate PR Account Manager Walkie Talkie
WALKIE TALKIE IS ON THE LOOKOUT FOR A CORPORATE PR ACCOUNT MANAGER WALKIE […]
Marketing and Admissions Director - The British School of Brussels
We’re looking for a Marketing & Admissions Director to join our amazing team at The […]
Customer Engagement Strategist - Christelijke Mutualiteit
Bedrijfsomschrijving Werken bij CM, is werken met goesting. Want bij CM heb je […]