VRM beboet content creators

4schools / Media / News

De Vlaamse Regulator voor de Media (VRM) heeft een administratieve geldboete van 1.500 euro opgelegd aan content creators Amber Adomako en Nena Schuurmans wegens het niet naleven van de regels rond commerciële communicatie.

Volgens artikel 53 van het Mediadecreet moet commerciële communicatie duidelijk herkenbaar zijn. De VRM verduidelijkt in het Content Creator Protocol (CCP) dat deze herkenbaarheid gegarandeerd is wanneer specifieke richtlijnen worden gevolgd. Het gaat onder meer om het expliciet vermelden van termen als "advertentie" of "publiciteit" aan het begin van de beschrijving, het taggen van het merk, product of de dienst aan het begin van de beschrijving en het activeren van de disclosure feature van het platform bij het uploaden van de video.

Uit een controleperiode van 1 oktober 2024 tot 31 oktober 2024 blijkt dat Amber Adomako, actief op Instagram, TikTok en YouTube, en Nena Schuurmans, actief op Instagram en TikTok, herhaaldelijk commerciële communicatie niet voldoende herkenbaar hebben gemaakt. Dit vormt een schending van artikel 53 van het Mediadecreet.

Beide content creators waren reeds eerder gewaarschuwd voor soortgelijke inbreuken. Amber Adomako ontving een waarschuwing op 13 november 2023 en Nena Schuurmans op 8 januari 2024. Bij de bepaling van de sanctie hield de VRM rekening met het feit dat de betreffende video's geen aanzienlijke financiële voordelen hebben opgeleverd. In het geval van Nena Schuurmans werd ook in overweging genomen dat zij maatregelen heeft genomen om toekomstige inbreuken te vermijden. Desondanks worden schendingen van de regels rond commerciële communicatie als ernstige inbreuken beschouwd, zeker wanneer sprake is van herhaling.