VRT bundelt de klachten

Media / News

vrtOp woensdag 8 maart werd in het Vlaams Parlement het jaarrapport van de Vlaamse Ombudsman voorgesteld. Het klachtenrapport van de VRT maakt daar integraal deel van uit.

Het merendeel van de gerapporteerde klachten in het beleidsdomein Cultuur, Jeugd, Sport, Media gaat  traditioneel over de VRT. En ook dit jaar rapporteert die VRT een toenemend aantal klachten, net geen recordaantal. Die kwamen niet zozeer in het zog van de Tour de France, het EK Voetbal of de Olympische Spelen, waar ze verwacht werden, maar startten met de aanslagen van 22 maart, om daarna constant hoog te blijven.

De sterkste stijger in het aantal klachten en klantcontacten zat opnieuw bij de nieuwsdienst. Tegelijk geeft de VRT aan dit jaar de mogelijkheid te willen onderzoeken om een eigen ombudsdienst voor VRT nieuws aan te stellen. De Ombudsman verwelkomt dit initiatief, en kijkt vanuit de tweede lijn graag mee uit naar de bespreking van de klachten over VRT nieuws in de volgende rapportage.

Verder leidde ook de stopzetting van de Teletekst-service en van de discussiefora op de nieuwssite naar verwachting tot extra klachten, maar relatief laag in aantal, gelet op het bereik van beide diensten. Ook het uitgesteld kijken via de Elektronische Programmagids blijft voor moeilijkheden zorgen. Omdat de techniek nog niet soepel genoeg meebeweegt met lastminutewijzigingen in programmering, worden programma’s soms niet of slechts gedeeltelijk opgenomen.

Een ander terugkerend beeld zijn de klachten over onderaannemers, zoals Pebble Media en de VAR, waaraan de VRT bepaalde taken heeft uitbesteed. Zo worden de klachten over commerciële boodschappen online, die door sommige gebruikers als agressief ervaren worden, naar Pebble Media doorgestuurd, zonder dat de VRT hier zelf een standpunt over inneemt. De VRT handhaaft deze werkwijze, ondanks het signaal van de Vlaamse Ombudsdienst dat de eindverantwoordelijkheid vanuit gebruikersperspectief voor elke uitbestede dienst bij de VRT ligt.

Daarnaast stelden ook enkele VRT-kijkers vast dat de gasten in het duidingsprogramma De Afspraak op Canvas erg vaak mannen zijn. De VRT erkent dat de beeldvorming gebaat zou zijn bij een beter evenwicht en stelt dat het bereiken van dit evenwicht behoort tot de uitdrukkelijke opdracht van het team achter het duidingsprogramma, maar merkt tegelijk op dat dit een zeer moeilijke opdracht is, onder meer vanwege de beperkte bereidheid van vrouwen om aan dergelijke programma’s deel te nemen. De VRT heeft beloofd inspanningen te blijven leveren om dit onevenwicht zoveel mogelijk weg te werken, onder meer door het organiseren van een nieuw netwerkevenement.

Het volledige rapport leest u hier.