VRT lanceert ‘Jouw VRT’

De VRT lanceert ‘Jouw VRT’: een groots opgezet wetenschappelijk onderzoek in combinatie met een toer door Vlaanderen om te weten te komen hoe de Vlaming werkelijk denkt over en wat de Vlaming verwacht van de publieke omroep. Dat werd door CEO Frederik Delaplace aangekondigd in het Vlaams parlement. De VRT zal in haar beleid rekening houden met de resultaten die uit het onderzoek en de toer naar boven zullen komen. Gezichten van de hele actie worden Tom Waes, Danira Boukhriss en Siska Schoeters. De toer maakt deel uit van een imagocampagne van de VRT uitgewerkt door Lucy.
“Hoe kunnen we nog meer jouw VRT worden?” Dat is de basisvraag die de VRT zich stelt. Om het antwoord daarop te krijgen trekt de publieke omroep de volgende maanden alle registers open. De VRT treedt op ongeziene wijze in dialoog met de Vlaamse kijker, luisteraar, surfer en swiper om te weten wat die Vlaming werkelijk verwacht van de publieke omroep. De toer met de caravan door Vlaanderen zal het wetenschappelijk onderzoek verder verrijken. Dit project sluit perfect aan bij de Beheersovereenkomst die de VRT met de Vlaamse regering heeft afgesloten.
“We spelen als VRT een belangrijke rol in onze maatschappij: we willen alle Vlamingen informeren, inspireren en verbinden, en zo de Vlaamse samenleving versterken. Het is cruciaal dat we de vinger aan de pols houden van wat mediagebruikers willen. Daarom treden we de komende maanden op verschillende locaties in Vlaanderen - van in De Panne tot in Maasmechelen - in dialoog met onze kijkers en luisteraars. Dat combineren we met een wetenschappelijk onderzoek naar de verwachtingen van de burgers, onze 6,5 miljoen aandeelhouders. Met die resultaten gaan we in het najaar aan de slag om nog relevanter te worden voor Vlaanderen,” zegt Frederik Delaplace, CEO van de VRT.
Benjamin Dalle, Vlaams Minister van Media, vult aan: “De VRT is er voor alle Vlamingen en Brusselaars, jong en oud. Het is dan ook belangrijk dat onze openbare omroep vinger aan de pols houdt van wat leeft in de samenleving. Met de beheersovereenkomst hebben we ook expliciet die opdracht gegeven aan de VRT. Ik ben tevreden dat hier ook snel werk wordt van gemaakt en ik kijk vooral uit naar de meningen van alle kijkers, lezers en luisteraars van de VRT.”
Caravan toert heel de zomer door Vlaanderen
Startdatum van de toer door Vlaanderen is zondag 4 juli 2021. Vanaf dan zal een caravan (samen met een cameraploeg) op tal van locaties, zoals een woonzorgcentrum, een voetbalclub, een universiteit of een jeugdhuis halt houden. En dat kriskras door het hele Vlaamse land. De Vlaming kan op al die plekken ongezouten zijn mening kwijt over wat hij/zij/hen daadwerkelijk van de VRT vindt en wat de VRT nog beter kan doen. Op regelmatige tijdstippen zullen ook het management en de tv-en radiomakers (een 60-tal in totaal) ter plaatse komen. De VRT verwacht dat dit een schat aan informatie zal opleveren. Dagelijks komt er een korte compilatie op televisie en online. De gezichten van deze actie zijn Tom Waes, Danira Boukhriss en Siska Schoeters.
Intussen kunnen de Vlamingen ook van zich laten horen op de website van de VRT. Vanaf 1 juli komt er op vrt.be een vragenlijst online (met open en meerkeuzevragen) die peilt naar de mening van de Vlaming. Hij/zij zal kunnen antwoorden op vragen zoals:
-
Wat zijn de eerste drie kenmerken/eigenschappen die bij jou opkomen als je denkt aan de VRT?
-
Hoe belangrijk vind je het dat Vlaanderen een eigen publieke omroep heeft?
-
Media worden steeds meer digitaal, online media worden steeds belangrijker. Wat verwacht jij de komende jaren van de VRT op deze domeinen?
Het doel van deze online survey is om meer inzichten te verwerven. Uit de open vragen zal de VRT zeker nuttige en interessante informatie kunnen halen.
Onderzoek
De toer gaat gepaard met een wetenschappelijk onderbouwd en representatief onderzoek door de VRT-Studiedienst dat bij 2500 Vlamingen werd afgenomen samen met een extern, onafhankelijk onderzoeks- en adviesbureau. De resultaten van dit onderzoek worden in het najaar bekendgemaakt.
De toer gaat nog een stapje verder: de makers gaan letterlijk in gesprek met de Vlamingen, zoals het trouwens ook in de Beheersovereenkomst is bepaald. Het is als het ware een soort van aanvullend kwalitatief onderzoek dat de VRT de mogelijkheden biedt om de ruimere context te kunnen schetsen en tot rijkere inzichten te komen.
De toer door Vlaanderen en het wetenschappelijk onderzoek vormen samen het startpunt voor de VRT om het beleid verder aan te scherpen in functie van de Vlaamse mediagebruiker.
Startschot van de toer op de festivalweide van Werchter
Het startschot van de toer met de caravan wordt op zondag 4 juli gegeven vlakbij de festivalweide van Werchter. Siska Schoeters zal daar aanwezig zijn om de allereerste meningen van de Vlaming over de publieke omroep te registreren. Een kort sfeerverslag van die eerste ontmoetingen volgt op 5 juli ’s avonds op tv en online.
Responsable du développement commercial et marketing H/F - Réseau des Médias de proximité (FR)
APPEL A CANDIDATURES Le Réseau des Médias de proximité recrute un.e « Responsable […]
Corporate PR Account Manager Walkie Talkie
WALKIE TALKIE IS ON THE LOOKOUT FOR A CORPORATE PR ACCOUNT MANAGER WALKIE […]
Marketing and Admissions Director - The British School of Brussels
We’re looking for a Marketing & Admissions Director to join our amazing team at The […]
Customer Engagement Strategist - Christelijke Mutualiteit
Bedrijfsomschrijving Werken bij CM, is werken met goesting. Want bij CM heb je […]