LangZullenWeLezen en de LangZullenWeLezen-trofeeën zijn de nieuwe namen voor de eerder aangekondigde De Hugo’s. “Op langzullenwelezen.be inspireer jij andere lezers of word je zelf geïnspireerd. Je kan er schrijven over de eerste keer dat een verhaal je tot tranen toe bewoog, lezen over hoe dat ene gedicht je vriend troost bood en of je dit jaar niet eens een kunstboek als verjaardagscadeau wil. ‘LangZullenWeLezen’ houdt niet alleen rekening met mensen die graag lezen, maar ook met mensen die graag uitpakken. Elke lezer kan zo zijn eigen boekenkast volstouwen met parels uit de wereldliteratuur, graphic novels, kunstboeken, filosofische traktaten en een mooie dichtregel. Je vrienden kunnen jouw boekenkast bekijken en jij kan in die van hen rondneuzen,” zegt Chantal Pattyn, cultuurmanager VRT.
Al dat lezen resulteert aan de vooravond van de Boekenbeurs in de uitreiking van LangZullenWeLezen-trofeeën. Die worden uitgereikt voor Nederlandstalige boeken die in het afgelopen jaar werden gepubliceerd. ‘LangZullenWeLezen‘ wil met deze publieksprijzen ook de grote diversiteit en rijkdom van het Nederlandstalig aanbod in de verf zetten. Daarom zullen er maar liefst tien trofeeën binnen tien categorieën worden uitgereikt. Voor de samenstelling van de longlist, doet de VRT een beroep op een vakjury van boekenexperts. Na de zomer kan er door de community gedurende vijf weken gestemd worden voor de LangZullenWeLezen-trofeeën. De tien categorieën, gekozen in overleg met de boekensector, zijn: Prenten- en kinderboek (tot 12 jaar), Jeugdboek (tot 16 jaar), Roman, Thriller & Detective, Poëzie, Actualiteit, Geschiedenis, Wetenschap, Kunst & cultuur en Strip & Graphic Novels.
LangZullenWeLezen is een initiatief van de VRT in samenwerking met Humo, Metro, boek.be en Fintro. “Fintro verbindt zich met LangZullenWeLezen omdat er heel wat raakvlakken zijn tussen de Fintro-waarden en de persoonlijke band en intimiteit die een boek met een lezer creëert. Samen lezen verbindt mensen. Verhalen doen mensen opleven en geven energie en zuurstof, dat is sinds mensenheugenis zo, en dat blijft ook in het digitale tijdperk. Fintro is een bank die aandachtig luistert naar de verhalen van haar klanten, een bank die met gezond verstand en concrete daadkracht dromen ondersteunt en mogelijk helpt maken. Daarom steunen wij diverse initiatieven rond boeken en lezen, en in het bijzonder het project LangZullenWeLezen,” zegt Luc Keppens, CEO van Fintro.
PR/PA Manager - Recupel
Ben jij dé PR/PA Manager die de stem van Recupel wilt zijn? Wil […]
Head of Digital - Bridgeneers
We zoeken een ervaren digitaal specialist die bruggen kan bouwen tussen klanten en […]
Vacature Accountmanager Nationaal - Lijncom
Lijncom zoekt een dynamische professional voor de nationale verkoop van advertentieruimte op bussen, […]
Creative Director - Impuls Communicatie
Groeien, dat doen we samen. Met ons team, met onze klanten én met […]