VRT test vernieuwde app voor festivalbeleving

wall of moments

Innovation / Media / News

 

wall of momentsHoe kunnen we de sfeer en de ervaring van een festival echt vatten zonder er geweest te zijn? Met deze vraag trekt de VRT-afdeling Onderzoek & Innovatie dit jaar naar Leffingeleuren, het driedaagse muziekfestival van Leffinge op 9, 10 en 11 september. Ze testen er de Wall of Moments uit, een applicatie die gericht is op het creëren van een totaalbeleving van festivals.

Diegenen die niet op een festival geraken of mooie herinneringen willen ophalen, kunnen er unieke ervaringen mee herbekijken. Bezoekers maken korte filmpjes van festivalmomenten die professionele camera’s kunnen missen: een knipoog van een artiest, de interactie tussen het publiek, de spanning tussen de optredens. Via een livestream van filmpjes in combinatie met professionele beelden kunnen thuisblijvers het festival beleven alsof ze er zelf zijn.

Na een eerste test afgelopen zomer heeft het onderzoeksteam de app volledig vernieuwd. Zo werden redactietools toegevoegd die feedback mogelijk maken op ingezonden filmpjes. Daarnaast wordt de iMinds Map of Moments gedemonstreerd, een applicatie waarmee je filmpjes terug kan traceren naar specifieke locaties. In samenwerking met de BBC, iMinds en bedrijven en onderzoekscentra in Oostenrijk probeert het VRT onderzoeksteam technische ideeën uit die live evenementen op een eel nieuwe manier kunnen weergeven.

Het onderzoeksteam doet deze week een oproep voor testreporters op Leffingeleuren. Op hun Wall of Moments-festivalstand verwelkomen zij iedereen met een smartphone om de app te testen door hun festivalbeleving vast te leggen in filmpjes van één minuut. Na een screening op inhoud en kwaliteit zijn de filmpjes te bekijken via een live stream op verschillende schermen op het festival en online voor vrienden en familie thuis. 40 testreporters maken op de koop toe kans om een gratis dag-of weekendticket te winnen bij inschrijving.

Wie graag deel wil uitmaken als testreporter, kan terecht op deze link.