VSV en Bonka Circus confronteren snelheidsduivels
Onvoorziene wegenwerken, een hond die net een kat ziet die net een mus ziet, een uitwijkende vuilniswagen of een bal waar zeker en vast nog een kind achteraan komt. De openbare weg ziet er elke dag, nee, elke seconde anders uit. Maar wie zich aan de snelheidslimiet houdt, heeft genoeg tijd om alles te zien én heeft nog de kans om tijdig en veilig te reageren.
Zelfs al ben je een natuurtalent of neem je dagelijks dezelfde weg: als je te snel rijdt, zie je minder. VSV en Bonka Circus ontwikkelden samen een campagne die deze waarheid visualiseert in campagnebeelden waarbij het gevaar, of liever het slachtoffer, onscherp staat.
“Uit onderzoek is bewezen dat je naarmate je sneller rijdt, je focust op zaken die verder op de weg gebeuren en niet meer kijkt naar wat er in je nauwe omgeving gebeurt, zoals een voetganger die het zebrapad oversteekt,” zegt Werner De Dobbeleer, woordvoerder van VSV.
Het verhaal van het 15-jarig meisje Aïsha staat centraal in de campagne. Op vrijdag 27 november 2009 stak zij het kruispunt van de Brechtsebaan met de Molenbaan over, maar een autobestuurder reed te snel en zag haar te laat. “Op de plaats van het ongeluk hebben we een aangrijpend gedenkteken geplaatst dat duidelijk maakt: als je te snel rijdt, zie je minder. Zo willen we samen met haar familie en vrienden alle verkeersslachtoffers eren.”
“Ik hoop dat het helpt want je verantwoordelijkheid dragen in het verkeer is zo ontzettend belangrijk,” vertelt Jente, de broer van verkeersslachtoffer Aïsha.
De campagne bestaat uit baanaffiches op de autosnel- en gewestwegen, radiospots en er is ook een digitaal luik met meer diepgang. Tot slot is er een samenwerking met bekende Vlamingen die de campagne steunen en autobestuurders oproepen om hun verantwoordelijkheid te nemen.
Credits
Klant: VSV (Vlaamse Stichting Verkeerskunde)
Klant contact: Eddy Klynen, Ingrid Geeraerd, Werner De Dobbeleer, Nele Bollen, Stijn Dhondt, Tini De Smedt
Creatief Directeur: Bart Gielen
Creative Lead: Eva De Jonckheere
Creative Team: Marc Richard Vanderheyden, Lennert Vedts, Toon Leysen, Luc Shih, Bart Van Goethem
Content Creative: Marnicq Mengels
Design: Gilles Valkenborg, Mathilde Waeterloos
Strategisch Directeur: Peter Verbiest
Client Service Director: Julie Proesmans
Account Manager: Raisa Vanvoorden
Fotograaf: Merlin Meuris
Productie: Bounce Rocks
Print Productie: Artist Screen
Radio Productie: Sonhouse
Social Media Campaign: We Are Digital
PR: Walkie Talkie
Marketing & Admissions Director - The British School of Brussels
We’re looking for a Marketing & Admissions Director to join our amazing team at The […]
Community & Project Manager (m/f/d) - Hopscotch Season
Are you looking for dynamism and creativity? Do you have a passion […]
PR ACCOUNT MANAGER - Walkie Talkie
JOIN WALKIE TALKIE AS A PR ACCOUNT MANAGER Walkie Talkie is a creative […]