VSV EN BONKA CIRCUS LANCEREN CONTROL CRUISER

Crea / Marketing / News

Ruim de helft van de Vlaamse automobilisten vindt dat de maximumsnelheid in hun straat meestal niet wordt gerespecteerd. Tegelijkertijd wil een grote meerderheid van de autobestuurders zich wel aan de snelheidslimieten houden, maar vinden ze dat niet altijd even gemakkelijk. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van de VSV (Vlaamse Stichting Verkeerskunde). Met de Control Cruiser-campagne willen de VSV en Bonka Circus automobilisten herinneren aan de snelheidsregels en diegenen die zich aan de limiet houden, bedanken. De campagne krijgt ruime steun van burgers en lokale besturen.

Ruim 1 op de 2 van de Vlaamse automobilisten vindt dat de maximumsnelheid in hun straat meestal niet wordt gerespecteerd. In zones 30 loopt dat zelfs op tot 64%. Tegelijkertijd wil een grote meerderheid van de autobestuurders zich wel aan de snelheidslimiet houden, maar vinden ze het niet altijd makkelijk. Dit omdat men vindt dat de snelheidslimieten niet op een aanvaardbaar niveau liggen (60%), of omdat de limieten niet overal duidelijk zijn aangegeven (63%).

Daarnaast schat slechts 33% van de bestuurders in dat bij een overdreven snelheid het risico op een ongeval toeneemt. Een onderschat risico, aangezien overdreven snelheid de grootste oorzaak vormt van zware ongevallen in Vlaanderen. In naar schatting 1 op de 3 dodelijke ongevallen speelt deze factor een rol.

Control Cruiser
Hoog tijd dus dat er meer aandacht en appreciatie gaat naar de bestuurder die zich wel aan de snelheidslimiet houdt. Maar hoe noem je zo’n voorbeeldige automobilist eigenlijk? “Snelheidsduivels, brokkenpiloten, trage slakken en zondagsrijders kennen we allemaal. Maar waarom bestaat er geen begrip voor iemand die zich wél aan de snelheid houdt? Wij hebben díe bestuurder ‘Control Cruiser’ gedoopt.”, aldus Bart Gielen, Creatief Directeur bij Bonka Circus.

Word Control Cruiser.
De VSV en Bonka Circus kozen ervoor om de campagne deels lokaal te voeren, omdat overdreven snelheid in de bebouwde kom een veelvoorkomend probleem vormt. Hierbij werden ook de bewoners van Vlaamse gemeentes bij de campagne betrokken.

10.000 borden met de boodschap ‘Bedankt, Control Cruiser, om relax te rijden’ werden ter beschikking gesteld van Vlaamse gemeentes en hun bewoners. In totaal doen 121 Vlaamse steden en gemeenten mee aan de actie, waardoor de voorraad van 10.000 borden snel werd uitgeput. Deze borden kan je vandaag terugvinden op talrijke huisgevels in de deelnemende straten.

Bedankt, Control Cruiser.
Ook langs de autosnelwegen staan de 314 baanaffiches in het teken van de campagne. Daarin worden alle bestuurders opgeroepen om ook Control Cruiser te worden, met de duidelijke boodschap: 'Word Control Cruiser. Rij relax en hou je aan de max.' Die boodschap wordt ook verspreid via tankpistolen in tankstations naast de autosnelwegen. In radiospots wordt het begrip Control Cruiser al rappend uitgelegd, waardoor zowel de boodschap als het catchy deuntje blijft hangen.

Daarnaast wordt de positieve flits geïntroduceerd, waarbij er snelheidscontroles worden uitgevoerd in straten waar vaak overtredingen gebeuren. De snelheid wordt nog steeds gemeten, maar ditmaal worden de Control Cruisers aan de kant gezet door de politie. Niet voor een gevreesde boete, maar voor een oprechte ‘dankjewel’ om zich aan de snelheid te houden. De verdiende ‘Control Cruiser’ sticker mag trots op nummerplaat of bumper bevestigd worden.

 

Het team
Client: VSV - Vlaamse Stichting Verkeerskunde
Client contact: Nele Bollen, Ingrid Geeraerd, Stijn D’Hondt
Stategisch directeur: Peter Verbiest
Creatief directeur: Bart Gielen
Creatief team: Jesse Vanophalvens, Simon Willems
Account- & projectmanager: Julie Proesmans & Kristof Debacker
Design: Stijn Van Doorslaer
DTP: Nele Van Assche & Gilles Valkenborg